In het kort: In deze training leer je hoe je met behulp van rijk en natuurlijk lezen een positievere leeshouding bij je leerlingen kunt creëren en van hen betere lezers kunt maken.
Voor wie: MVT-docenten die de opbrengst van hun leesvaardigheidslessen willen vergoten.
Wanneer en waar: vrijdag 22 maart van 9.30 tot 16.00 uur bij Aristo Utrecht Lunetten.
HERKENBAAR?
Training ‘Rijk en natuurlijk lezen’
In leeslessen is de kern de laatste jaren verschoven van ‘begrijpen wat er staat’ naar ‘vragen beantwoorden’. Vragen beantwoorden leidt echter niet tot tekstbegrip en leerlingen vinden het nog saai ook. Bij rijk lezen is de leerling actief, staan de inhoud en taalverwerving centraal en zijn er geen controlevragen aan het eind. Door opdrachten voor, tijdens en na het lezen komt de lezer tot dieper tekstbegrip breidt hij zijn woordenschat uit. Ook natuurlijk/extensief lezen draagt in hoge mate bij aan taalverwerving. Door rijk en natuurlijk lezen ontwikkelen leerlingen een positieve leeshouding, worden zij betere lezers en scoren ze uiteindelijk beter op het examen. Rijk en natuurlijk lezen vormen de basis van de leespiramide; hieraan dient in alle leerjaren intensief gewerkt te worden. Een examentraining vormt daarna het topje van de leerpiramide; leerlingen die al kunnen lezen en voldoende woordenschat hebben trainen gericht en op maat deelvaardigheden ter voorbereiding op het examen.
Tijdens deze studiedag ‘Rijk en natuurlijk lezen MVT’ ligt het accent op het uitbreiden van het gezamenlijke didactisch repertoire op het gebied van rijk en natuurlijk lezen t.b.v. het versterken van de leesvaardigheidscapaciteiten en het verstevigen van de doorlopende leerlijn leesvaardigheid.
Aan het eind van de dag:
In het kort: In deze training leer je hoe je met behulp van rijk en natuurlijk lezen een positievere leeshouding bij je leerlingen kunt creëren en van hen betere lezers kunt maken.
Voor wie: MVT-docenten die de opbrengst van hun leesvaardigheidslessen willen vergoten.
Wanneer en waar: vrijdag 22 maart van 9.30 tot 16.00 uur bij Aristo Utrecht Lunetten.
HERKENBAAR?
Training ‘Rijk en natuurlijk lezen’
In leeslessen is de kern de laatste jaren verschoven van ‘begrijpen wat er staat’ naar ‘vragen beantwoorden’. Vragen beantwoorden leidt echter niet tot tekstbegrip en leerlingen vinden het nog saai ook. Bij rijk lezen is de leerling actief, staan de inhoud en taalverwerving centraal en zijn er geen controlevragen aan het eind. Door opdrachten voor, tijdens en na het lezen komt de lezer tot dieper tekstbegrip breidt hij zijn woordenschat uit. Ook natuurlijk/extensief lezen draagt in hoge mate bij aan taalverwerving. Door rijk en natuurlijk lezen ontwikkelen leerlingen een positieve leeshouding, worden zij betere lezers en scoren ze uiteindelijk beter op het examen. Rijk en natuurlijk lezen vormen de basis van de leespiramide; hieraan dient in alle leerjaren intensief gewerkt te worden. Een examentraining vormt daarna het topje van de leerpiramide; leerlingen die al kunnen lezen en voldoende woordenschat hebben trainen gericht en op maat deelvaardigheden ter voorbereiding op het examen.
Tijdens deze studiedag ‘Rijk en natuurlijk lezen MVT’ ligt het accent op het uitbreiden van het gezamenlijke didactisch repertoire op het gebied van rijk en natuurlijk lezen t.b.v. het versterken van de leesvaardigheidscapaciteiten en het verstevigen van de doorlopende leerlijn leesvaardigheid.
Aan het eind van de dag:
Door de site te blijven gebruiken, ga je akkoord met het gebruik van cookies. meer informatie
Deze site is standaard ingesteld op 'cookies toestaan", om je de beste mogelijke blader ervaring te geven. Als je deze site blijft gebruiken zonder je cookie instellingen te wijzigen, of als je klikt op "Accepteren" hieronder, dan geef je toestemming voor het gebruik van Cookies.