VO

Cursus: ‘Nederlands in samenhang: lessen voor de toekomst’

Voor deze cursus kan niet meer ingeschreven worden. Het kan wel als maatwerk op school georganiseerd worden.

Ontdek de kracht van meer samenhang in de lessen Nederlands

In het kort: in deze tweedaagse cursus bereiden we je voor op de toekomst door je mee te nemen in de vakvernieuwing en hoe je op basis daarvan je onderwijs vorm kunt geven.

Voor wie: docenten Nederlands die hun lessen meer samenhang willen geven en daarmee inspelen op de toekomstige ontwikkelingen in het vakgebied.

Wanneer: in overleg te bepalen.

HERKENBAAR?

  • Je wil voor jezelf én voor de leerlingen het vak een nieuwe boost geven.
  • Je hebt veel ideeën over wat boeiend en leerzaam kan zijn voor leerlingen.
  • Je bent op zoek naar manieren om samenhang te creëren in het vak i.p.v. het fragmentarisch en per vaardigheid aan te bieden.
  • Je bent op zoek naar grotere opdrachten om het vak Nederlands echt inhoud te geven.
  • Je vindt een lesmethode handig, maar je bent er niet van afhankelijk.
  • Je krijgt niet altijd je collega’s mee in jouw enthousiaste plannen.
  • Je wil ervoor waken dat het lesprogramma overvol wordt, maar je wil ook niks ‘vergeten’ te behandelen.
  • Je wil niet dag en nacht werken.

Wij leren je graag hoe je een samenhangend curriculum inricht. Een curriculum dat ervoor zorgt dat je leerlingen ervaren dat het vak Nederlands ook voor hen interessant en aantrekkelijk is en meer is dan een ‘stapeltje’ vaardigheden.

We maken hierbij gebruik van het model van constructieve afstemming waarbij we starten met de leerdoelen. We gaan hier zeker een stap verder dan ‘de leerdoelen uit de methode’, omdat we ervan overtuigd zijn dat juist de samenhang tussen vaardigheden én inhoud ervoor zorgt dat het vak betekenis krijgt.
Vervolgens bekijk je hoe je de toetsing vorm wilt geven en van daaruit bepaal je de vorm en inhoud van je lessen.

Lees meer

Voor deze cursus kan niet meer ingeschreven worden. Het kan wel als maatwerk op school georganiseerd worden.

Ontdek de kracht van meer samenhang in de lessen Nederlands

In het kort: in deze tweedaagse cursus bereiden we je voor op de toekomst door je mee te nemen in de vakvernieuwing en hoe je op basis daarvan je onderwijs vorm kunt geven.

Voor wie: docenten Nederlands die hun lessen meer samenhang willen geven en daarmee inspelen op de toekomstige ontwikkelingen in het vakgebied.

Wanneer: in overleg te bepalen.

HERKENBAAR?

  • Je wil voor jezelf én voor de leerlingen het vak een nieuwe boost geven.
  • Je hebt veel ideeën over wat boeiend en leerzaam kan zijn voor leerlingen.
  • Je bent op zoek naar manieren om samenhang te creëren in het vak i.p.v. het fragmentarisch en per vaardigheid aan te bieden.
  • Je bent op zoek naar grotere opdrachten om het vak Nederlands echt inhoud te geven.
  • Je vindt een lesmethode handig, maar je bent er niet van afhankelijk.
  • Je krijgt niet altijd je collega’s mee in jouw enthousiaste plannen.
  • Je wil ervoor waken dat het lesprogramma overvol wordt, maar je wil ook niks ‘vergeten’ te behandelen.
  • Je wil niet dag en nacht werken.

Wij leren je graag hoe je een samenhangend curriculum inricht. Een curriculum dat ervoor zorgt dat je leerlingen ervaren dat het vak Nederlands ook voor hen interessant en aantrekkelijk is en meer is dan een ‘stapeltje’ vaardigheden.

We maken hierbij gebruik van het model van constructieve afstemming waarbij we starten met de leerdoelen. We gaan hier zeker een stap verder dan ‘de leerdoelen uit de methode’, omdat we ervan overtuigd zijn dat juist de samenhang tussen vaardigheden én inhoud ervoor zorgt dat het vak betekenis krijgt.
Vervolgens bekijk je hoe je de toetsing vorm wilt geven en van daaruit bepaal je de vorm en inhoud van je lessen.

In deze cursus laten we je voorbeelden uit de praktijk zien en ga je zelf aan de slag om een lessenserie te ontwerpen, waarin samenhang een grote rol speelt. Je kiest zelf hoever je hierin wilt gaan.

Door de jaren heen hebben wij veel geleerd over het aanbrengen van samenhang in het curriculum van Nederlands. In deze cursus leren wij je al onze inzichten:

  • wat de vakvernieuwing straks van ons vraagt als docenten;
  • dat een goed curriculum gebaseerd is op een uitgekiende set leerdoelen;
  • dat je vanuit die leerdoelen kiest voor een bepaalde vorm van toetsing en activiteiten in de les;
  • dat leerlingen die op deze samenhangende manier les krijgen de meerwaarde van het vak leren zien;
  • dat de lessen die op deze manier zijn opgebouwd ervoor zorgen dat er voor de leerling meer te kiezen valt;
  • dat er voldoende afwisseling moet zijn en ruimte voor diepgang;
  • dat dit curriculum leidt tot meer werkplezier;
  • en betere resultaten.

Je krijgt de tools & kickstart om nog tijdens deze cursus aan het ontwerp van je lessenserie te werken. Je kunt dat individueel doen of met collega’s uit het hele land. Er is veel ruimte voor uitwisseling, zodat je niet al het werk alleen hoeft te doen.

Hoe ziet de cursus eruit?

Dag 1: fysieke bijeenkomst in Utrecht van 9.30 tot 16.00 uur

Op dag 1 laten we je zien hoe een lessenserie (uit de praktijk) eruit ziet waarin verschillende vaardigheden samenkomen. Ook nemen we je mee in de meest recente ontwikkelingen rond de vakvernieuwing en introduceren we de principes van de constructieve afstemming.

In de middag zoomen we in op het formuleren van leerdoelen waarin samenhang zichtbaar wordt. Ook bekijken we voor welke vormen van toetsing je kunt kiezen en welke succescriteria daarbij horen.

Tot slot maak je een eerste opzet voor je eigen lessenserie op basis van de input.

Aan het eind van de dag: 

  • ben je op de hoogte van de nieuwste ontwikkelingen binnen het vak;
  • kun je het model van constructieve afstemming inzetten om samenhangend onderwijs te ontwerpen;
  • heb je een eerste opzet gemaakt voor een lessenreeks;
  • heb je enorm veel zin om op deze manier met je leerlingen aan het werk te gaan;
  • en ben je deel geworden van een groep docenten die samen gaat werken aan samenhang in hun onderwijs.

Dag 2: fysieke bijeenkomst in Utrecht van 9.30 tot 16.00 uur

In de ochtend blikken we natuurlijk eerst terug op de ervaringen van de deelnemers. Daarna is er een keuzemoment: in welke vaardigheid wil jij je extra verdiepen, zodat je die kunt inzetten in de volgende stap van je lesontwerp.

’s Middags presenteer je jouw lessenserie aan de groep. Je haalt feedback op bij de andere deelnemers op basis waarvan je jouw lessen kunt finetunen. Tegelijkertijd doe je ook inspiratie op uit de andere presentaties.

Tijdens deze cursus zetten we elkaars talenten in om het vak Nederlands op een nieuwe, toekomstbestendige manier vorm te geven.

Aan het eind van de dag:

  • heb je een lessenserie in handen die kunt gebruiken in je eigen klassen;
  • heb je gerichte feedback gekregen van collega’s;
  • heb je voldoende handvatten om ook nieuwe lessenreeksen te ontwerpen;
  • kun je niet wachten om met veel plezier deze lessen te gaan geven.

Cursusdata:

  • in overleg.
Inschrijven  

Bekijk andere studiedagen

Copyright © 2024

Door de site te blijven gebruiken, ga je akkoord met het gebruik van cookies. meer informatie

Deze site is standaard ingesteld op 'cookies toestaan", om je de beste mogelijke blader ervaring te geven. Als je deze site blijft gebruiken zonder je cookie instellingen te wijzigen, of als je klikt op "Accepteren" hieronder, dan geef je toestemming voor het gebruik van Cookies.

Sluiten