VO

Studiedag: ‘Motiverend schrijfonderwijs mvt’

In het kort: In deze training leer je hoe je leerlingen aan het schrijven krijgt en van hen stap voor stap betere schrijvers kunt maken.

Voor wie:  Voor MVT-docenten die de opbrengst van hun schrijfvaardigheidslessen willen vergroten.

Wanneer en waar: vrijdag 11 april van 9.30 tot 16.00 uur bij Aristo Utrecht Lunetten.

HERKENBAAR?

  • Je hebt het gevoel dat je leerlingen soms zomaar wat opschrijven.
  • Je ziet maar weinig progressie in het schrijfniveau van je leerlingen.
  • Grammatica die in invuloefeningen goed gaat, gaat bij vrije schrijfopdrachten fout.
  • Als je leerlingen geschreven hebben, zit jij met een berg nakijkwerk.
  • Je leerlingen doen te weinig met het nagekeken werk.

Schrijven is voor leerlingen vaak een lastige vaardigheid; ze moeten gelijktijdig nadenken over inhoud, woordenschat, spelling, grammatica en zinsbouw. En alle fouten die ze maken staan zwart op wit. Geen wonder sommige leerlingen er het liefst niet eens aan beginnen. Tijdens deze studiedag maak je kennis met een breed scala aan werkvormen waarmee je leerlingen aan het schrijven kunt krijgen. We bekijken de mogelijkheden van formatief handelen om leerlingen doelgerichter en gedifferentieerder te laten werken aan schrijfvaardigheid en er meer eigenaarschap in te nemen. We analyseren verschillende vormen van (peer)feedback en rubrics om schrijfvaardigheid te beoordelen en tot slot staat het opzetten van een doorlopende leerlijn op het programma. Kortom: een breed palet aan interventies om de opbrengst van je schrijflessen te verhogen en van leerlingen betere schrijvers te maken.

 Aan het eind van de dag:

  • Heb je je eigen visie op schrijfonderwijs aangescherpt.
  • Beschik je over een breed scala aan werkvormen om leerlingen schrijfmeters te laten maken.
  • Beschik je over ideeën om leerlingen schrijfvaardigheid in betekenisvolle samenhang met andere vaardigheden te laten oefenen.
  • Beschik je over een theoretisch kader m.b.t. schrijfvaardigheidsverwerving.
  • Heb je ideeën om leerlingen doelgericht, gedifferentieerd en met meer eigenaarschap te laten werken aan schrijfvaardigheid.
  • Kun je (peer)feedback geven op schrijfproducten organiseren; de doorlopende leerlijn.
  • Heb je ideeën voor het beoordelen van schrijfvaardigheid.
  • Kun je een doorlopende leerlijn schrijfvaardigheid opzetten.

In het kort: In deze training leer je hoe je leerlingen aan het schrijven krijgt en van hen stap voor stap betere schrijvers kunt maken.

Voor wie:  Voor MVT-docenten die de opbrengst van hun schrijfvaardigheidslessen willen vergroten.

Wanneer en waar: vrijdag 11 april van 9.30 tot 16.00 uur bij Aristo Utrecht Lunetten.

HERKENBAAR?

  • Je hebt het gevoel dat je leerlingen soms zomaar wat opschrijven.
  • Je ziet maar weinig progressie in het schrijfniveau van je leerlingen.
  • Grammatica die in invuloefeningen goed gaat, gaat bij vrije schrijfopdrachten fout.
  • Als je leerlingen geschreven hebben, zit jij met een berg nakijkwerk.
  • Je leerlingen doen te weinig met het nagekeken werk.

Schrijven is voor leerlingen vaak een lastige vaardigheid; ze moeten gelijktijdig nadenken over inhoud, woordenschat, spelling, grammatica en zinsbouw. En alle fouten die ze maken staan zwart op wit. Geen wonder sommige leerlingen er het liefst niet eens aan beginnen. Tijdens deze studiedag maak je kennis met een breed scala aan werkvormen waarmee je leerlingen aan het schrijven kunt krijgen. We bekijken de mogelijkheden van formatief handelen om leerlingen doelgerichter en gedifferentieerder te laten werken aan schrijfvaardigheid en er meer eigenaarschap in te nemen. We analyseren verschillende vormen van (peer)feedback en rubrics om schrijfvaardigheid te beoordelen en tot slot staat het opzetten van een doorlopende leerlijn op het programma. Kortom: een breed palet aan interventies om de opbrengst van je schrijflessen te verhogen en van leerlingen betere schrijvers te maken.

 Aan het eind van de dag:

  • Heb je je eigen visie op schrijfonderwijs aangescherpt.
  • Beschik je over een breed scala aan werkvormen om leerlingen schrijfmeters te laten maken.
  • Beschik je over ideeën om leerlingen schrijfvaardigheid in betekenisvolle samenhang met andere vaardigheden te laten oefenen.
  • Beschik je over een theoretisch kader m.b.t. schrijfvaardigheidsverwerving.
  • Heb je ideeën om leerlingen doelgericht, gedifferentieerd en met meer eigenaarschap te laten werken aan schrijfvaardigheid.
  • Kun je (peer)feedback geven op schrijfproducten organiseren; de doorlopende leerlijn.
  • Heb je ideeën voor het beoordelen van schrijfvaardigheid.
  • Kun je een doorlopende leerlijn schrijfvaardigheid opzetten.
Inschrijven  

Bekijk andere studiedagen

Copyright © 2024

Door de site te blijven gebruiken, ga je akkoord met het gebruik van cookies. meer informatie

Deze site is standaard ingesteld op 'cookies toestaan", om je de beste mogelijke blader ervaring te geven. Als je deze site blijft gebruiken zonder je cookie instellingen te wijzigen, of als je klikt op "Accepteren" hieronder, dan geef je toestemming voor het gebruik van Cookies.

Sluiten