VO

Cursus: ‘Met burgerschap meer inhoud in je vreemdetaalles’

Voor wie: docenten moderne vreemde talen in het voortgezet onderwijs

Wanneer:
Dag 1: donderdag 7 november van 9.30-16.00
Dag 2: dinsdag 10 december van 9.30-16.00

Waar: Flexplek De Nieuwe Stad, Oliemolenhof 18A, Amersfoort.

Omschrijving
Hoe verwerk je burgerschapsdoelen in de les bij de vreemde talen, welke kansen biedt burgerschapsonderwijs om je taalonderwijs meer inhoud te geven en hoe zet je dat om in een ontwerp voor les of leerlijn? Dat leer je in deze meerdaagse cursus.

Herkenbaar?

  • Je merkt op school dat burgerschap een veelgenoemde term is.
  • Je hebt gehoord dat er voor de vreemde talen nieuwe kerndoelen en eindtermen worden opgesteld, maar wat houden die precies in?
  • Je wilt inzicht krijgen in de relatie tussen jouw vreemdetalenonderwijs, de nieuwe kerndoelen en burgerschapsonderwijs.
  • Je wilt je vak meer inhoud geven en je leerlingen meer uitdagen maar je weet niet goed hoe je dat kunt doen.

Waarom zou je deze cursus volgen?
Sinds dit schooljaar zijn de burgerschapsdoelen geëffectueerd en de onderwijsinspectie ziet toe op de implementatie daarvan. Daarom is burgerschap op jouw school waarschijnlijk onderwerp van gesprek. Het wordt steeds belangrijker om leerlingen niet alleen taalvaardig te maken, maar ook om ze voor te bereiden op hun rol als actieve, betrokken en cultuurbewuste burgers. Door burgerschapsdoelen te integreren in je taallessen, maak je je onderwijs niet alleen relevanter, maar ook inspirerender voor je leerlingen.

Een voorbeeld: In je les wil je een fragment gebruiken uit het jeugdjournaal, dat ingaat op hoe armoede het schoolsucces van kinderen in achterstandswijken beïnvloedt. Hoe zorg je ervoor dat leerlingen:
– de juiste informatie uit het fragment halen
– verschillende perspectieven leren innemen
– in de doeltaal hun mening kunnen delen op een respectvolle en
effectieve manier

En daarnaast: Hoe breng je wat je doet in de les in verband met de schoolvisie op burgerschap en de burgerschapsdoelen?

Hoe ziet de cursus eruit? 
De cursus bestaat uit twee dagen, met globaal de volgende verdeling van inhoud:
Lees meer

Voor wie: docenten moderne vreemde talen in het voortgezet onderwijs

Wanneer:
Dag 1: donderdag 7 november van 9.30-16.00
Dag 2: dinsdag 10 december van 9.30-16.00

Waar: Flexplek De Nieuwe Stad, Oliemolenhof 18A, Amersfoort.

Omschrijving
Hoe verwerk je burgerschapsdoelen in de les bij de vreemde talen, welke kansen biedt burgerschapsonderwijs om je taalonderwijs meer inhoud te geven en hoe zet je dat om in een ontwerp voor les of leerlijn? Dat leer je in deze meerdaagse cursus.

Herkenbaar?

  • Je merkt op school dat burgerschap een veelgenoemde term is.
  • Je hebt gehoord dat er voor de vreemde talen nieuwe kerndoelen en eindtermen worden opgesteld, maar wat houden die precies in?
  • Je wilt inzicht krijgen in de relatie tussen jouw vreemdetalenonderwijs, de nieuwe kerndoelen en burgerschapsonderwijs.
  • Je wilt je vak meer inhoud geven en je leerlingen meer uitdagen maar je weet niet goed hoe je dat kunt doen.

Waarom zou je deze cursus volgen?
Sinds dit schooljaar zijn de burgerschapsdoelen geëffectueerd en de onderwijsinspectie ziet toe op de implementatie daarvan. Daarom is burgerschap op jouw school waarschijnlijk onderwerp van gesprek. Het wordt steeds belangrijker om leerlingen niet alleen taalvaardig te maken, maar ook om ze voor te bereiden op hun rol als actieve, betrokken en cultuurbewuste burgers. Door burgerschapsdoelen te integreren in je taallessen, maak je je onderwijs niet alleen relevanter, maar ook inspirerender voor je leerlingen.

Een voorbeeld: In je les wil je een fragment gebruiken uit het jeugdjournaal, dat ingaat op hoe armoede het schoolsucces van kinderen in achterstandswijken beïnvloedt. Hoe zorg je ervoor dat leerlingen:
– de juiste informatie uit het fragment halen
– verschillende perspectieven leren innemen
– in de doeltaal hun mening kunnen delen op een respectvolle en
effectieve manier

En daarnaast: Hoe breng je wat je doet in de les in verband met de schoolvisie op burgerschap en de burgerschapsdoelen?

Hoe ziet de cursus eruit? 
De cursus bestaat uit twee dagen, met globaal de volgende verdeling van inhoud:

Dag 1
– Wat betekent burgerschapsonderwijs voor jou?
– Wat is de relevantie van burgerschap voor jouw taalvak?
– Wat heb je nodig om burgerschap te integreren in je taalles?
– Welke bronnen kun je gebruiken om burgerschapsinhoud in je les te verwerken?

Dag 2
– Hoe ondersteun je het leren van de leerlingen rond betekenisvolle bronnen in de doeltaal?
– Hoe kun je burgerschap verbinden met toetsing van taal en burgerschapsdoelen?

Je gaat naar huis met…

  • Meer kennis over burgerschapsonderwijs en -doelen.
  • Een verrijkte en verdiepte kijk op mvt-onderwijs.
  • Een raamwerk voor een lessenserie op basis van zelf ingebrachte bronnen.
Inschrijven  

Bekijk andere studiedagen

Copyright © 2024

Door de site te blijven gebruiken, ga je akkoord met het gebruik van cookies. meer informatie

Deze site is standaard ingesteld op 'cookies toestaan", om je de beste mogelijke blader ervaring te geven. Als je deze site blijft gebruiken zonder je cookie instellingen te wijzigen, of als je klikt op "Accepteren" hieronder, dan geef je toestemming voor het gebruik van Cookies.

Sluiten