In het kort: In ons luisteronderwijs is de toetsvorm vaak een veelgebruikte onderwijsvorm; vragen beantwoorden bij een luisterfragment. Hiermee meet je of een leerling het fragment kan verstaan, maar maak je van hem/haar niet per definitie een betere luisteraar. Tijdens deze studiedag leer je hoe je luistervaardigheid effectief kunt trainen.
Voor wie? MVT-docenten die hun luisteronderwijs activerender, motiverender en effectiever willen maken.
Wanneer: Dinsdag 18 november 2025 09.30 -16.00 bij Aristo Utrecht (Lunetten).
HERKENBAAR?
45% van onze alledaagse communicatie bestaat uit luistervaardigheid, door globalisering worden receptieve vaardigheden steeds belangrijker en luisteren is van nature onze eerste bron om een taal te leren. Toch wordt er van alle vaardigheden het minste tijd besteed aan luistervaardigheid. En als er wel tijd aan besteed wordt, heeft het vaak de vorm van een toets; vragen beantwoorden bij een fragment. Je meet dan of een leerling het gewenste niveau beheerst, maar de leerling wordt hiervan niet automatisch een betere luisteraar.
Tijdens deze studiedag krijg je handvatten om luistervaardigheid op een actieve en effectieve manier te trainen; met meer variatie, verdieping en ruimte voor interactie. Niet alleen maar saaie toetstraining meer, maar effectieve en activerende werkvormen die leerlingen echt laten leren luisteren.
Aan het einde van de dag:
In het kort: In ons luisteronderwijs is de toetsvorm vaak een veelgebruikte onderwijsvorm; vragen beantwoorden bij een luisterfragment. Hiermee meet je of een leerling het fragment kan verstaan, maar maak je van hem/haar niet per definitie een betere luisteraar. Tijdens deze studiedag leer je hoe je luistervaardigheid effectief kunt trainen.
Voor wie? MVT-docenten die hun luisteronderwijs activerender, motiverender en effectiever willen maken.
Wanneer: Dinsdag 18 november 2025 09.30 -16.00 bij Aristo Utrecht (Lunetten).
HERKENBAAR?
45% van onze alledaagse communicatie bestaat uit luistervaardigheid, door globalisering worden receptieve vaardigheden steeds belangrijker en luisteren is van nature onze eerste bron om een taal te leren. Toch wordt er van alle vaardigheden het minste tijd besteed aan luistervaardigheid. En als er wel tijd aan besteed wordt, heeft het vaak de vorm van een toets; vragen beantwoorden bij een fragment. Je meet dan of een leerling het gewenste niveau beheerst, maar de leerling wordt hiervan niet automatisch een betere luisteraar.
Tijdens deze studiedag krijg je handvatten om luistervaardigheid op een actieve en effectieve manier te trainen; met meer variatie, verdieping en ruimte voor interactie. Niet alleen maar saaie toetstraining meer, maar effectieve en activerende werkvormen die leerlingen echt laten leren luisteren.
Aan het einde van de dag:
Door de site te blijven gebruiken, ga je akkoord met het gebruik van cookies. meer informatie
Deze site is standaard ingesteld op 'cookies toestaan", om je de beste mogelijke blader ervaring te geven. Als je deze site blijft gebruiken zonder je cookie instellingen te wijzigen, of als je klikt op "Accepteren" hieronder, dan geef je toestemming voor het gebruik van Cookies.