VO

Studiedag: ‘Luistervaardigheid 2.0 – herontdek en versterk dé kracht van goede luisterdidactiek’

In het kort: In ons luisteronderwijs is de toetsvorm vaak een veelgebruikte onderwijsvorm; vragen beantwoorden bij een luisterfragment. Hiermee meet je of een leerling het fragment kan verstaan, maar maak je van hem/haar niet per definitie een betere luisteraar. Tijdens deze studiedag leer je hoe je luistervaardigheid effectief kunt trainen.

Voor wie? MVT-docenten die hun luisteronderwijs activerender, motiverender en effectiever willen maken.

Wanneer: Dinsdag 18 november 2025 09.30 -16.00 bij Aristo Utrecht (Lunetten).

HERKENBAAR?

  • Leerlingen scoren slecht op luistertoetsen.
  • Leerlingen beginnen al te zuchten als je een luisterfragment aanzet.
  • Leerlingen die last hebben van luisterangst.

45% van onze alledaagse communicatie bestaat uit luistervaardigheid, door globalisering worden receptieve vaardigheden steeds belangrijker en luisteren is van nature onze eerste bron om een taal te leren. Toch wordt er van alle vaardigheden het minste tijd besteed aan luistervaardigheid. En als er wel tijd aan besteed wordt, heeft het vaak de vorm van een toets; vragen beantwoorden bij een fragment. Je meet dan of een leerling het gewenste niveau beheerst, maar de leerling wordt hiervan niet automatisch een betere luisteraar.

Tijdens deze studiedag krijg je handvatten om luistervaardigheid op een actieve en effectieve manier te trainen; met meer variatie, verdieping en ruimte voor interactie. Niet alleen maar saaie toetstraining meer, maar effectieve en activerende werkvormen die leerlingen echt laten leren luisteren.

Aan het einde van de dag:

  • Beschik je over een theoretisch kader met betrekking tot luistervaardigheid.
  • Kun je bottom-up en top-down luisteractiviteit implementeren in jouw lessen.
  • Heb je een breed scala aan activerende en motiverende werkvormen bij de verschillende soorten luistervaardigheid (voorspellend, globaal, esthetisch, structurerend, selectief, intensief).
  • Heb je een rijke luisterles ervaren.
  • Kun je luisteren aanbieden in samenhang met de andere vaardigheden.
  • Ken je het verschil tussen mesten en meten van luistervaardigheid.
  • Kun je een gedegen toetstraining opzetten.
  • Heb je een stappenplan als basis voor je doorlopende leerlijn luisteren.

In het kort: In ons luisteronderwijs is de toetsvorm vaak een veelgebruikte onderwijsvorm; vragen beantwoorden bij een luisterfragment. Hiermee meet je of een leerling het fragment kan verstaan, maar maak je van hem/haar niet per definitie een betere luisteraar. Tijdens deze studiedag leer je hoe je luistervaardigheid effectief kunt trainen.

Voor wie? MVT-docenten die hun luisteronderwijs activerender, motiverender en effectiever willen maken.

Wanneer: Dinsdag 18 november 2025 09.30 -16.00 bij Aristo Utrecht (Lunetten).

HERKENBAAR?

  • Leerlingen scoren slecht op luistertoetsen.
  • Leerlingen beginnen al te zuchten als je een luisterfragment aanzet.
  • Leerlingen die last hebben van luisterangst.

45% van onze alledaagse communicatie bestaat uit luistervaardigheid, door globalisering worden receptieve vaardigheden steeds belangrijker en luisteren is van nature onze eerste bron om een taal te leren. Toch wordt er van alle vaardigheden het minste tijd besteed aan luistervaardigheid. En als er wel tijd aan besteed wordt, heeft het vaak de vorm van een toets; vragen beantwoorden bij een fragment. Je meet dan of een leerling het gewenste niveau beheerst, maar de leerling wordt hiervan niet automatisch een betere luisteraar.

Tijdens deze studiedag krijg je handvatten om luistervaardigheid op een actieve en effectieve manier te trainen; met meer variatie, verdieping en ruimte voor interactie. Niet alleen maar saaie toetstraining meer, maar effectieve en activerende werkvormen die leerlingen echt laten leren luisteren.

Aan het einde van de dag:

  • Beschik je over een theoretisch kader met betrekking tot luistervaardigheid.
  • Kun je bottom-up en top-down luisteractiviteit implementeren in jouw lessen.
  • Heb je een breed scala aan activerende en motiverende werkvormen bij de verschillende soorten luistervaardigheid (voorspellend, globaal, esthetisch, structurerend, selectief, intensief).
  • Heb je een rijke luisterles ervaren.
  • Kun je luisteren aanbieden in samenhang met de andere vaardigheden.
  • Ken je het verschil tussen mesten en meten van luistervaardigheid.
  • Kun je een gedegen toetstraining opzetten.
  • Heb je een stappenplan als basis voor je doorlopende leerlijn luisteren.
Inschrijven  

Bekijk andere studiedagen

Copyright © 2025

Door de site te blijven gebruiken, ga je akkoord met het gebruik van cookies. meer informatie

Deze site is standaard ingesteld op 'cookies toestaan", om je de beste mogelijke blader ervaring te geven. Als je deze site blijft gebruiken zonder je cookie instellingen te wijzigen, of als je klikt op "Accepteren" hieronder, dan geef je toestemming voor het gebruik van Cookies.

Sluiten