VO

Studiedag: ‘Krachtig schrijfonderwijs MVT: Meer schrijven, minder nakijken’

Laat je leerlingen meer schrijven zonder als docent om te komen in het nakijkwerk.

In het kort: In deze training leer je hoe je leerlingen aan het schrijven krijgt en van hen stap voor stap betere schrijvers maakt.

Voor wie:  Voor MVT-docenten die de opbrengst van hun schrijfvaardigheidslessen willen vergroten.

Wanneer en waar: Vrijdag 4 oktober van 9.30u tot 16.00u, Aristo Utrecht Lunetten (1 minuut lopen van het station).

HERKENBAAR?

  • Je hebt het gevoel dat je leerlingen soms zomaar wat opschrijven.
  • Je ziet maar weinig progressie in het schrijfniveau van je leerlingen.
  • Grammatica die in invuloefeningen goed gaat, gaat bij vrije schrijfopdrachten fout.
  • Als je leerlingen geschreven hebben, zit jij met een berg nakijkwerk.
  • Je leerlingen doen te weinig met het nagekeken werk.
  • Je leerlingen hebben een hekel aan schrijven.

Schrijven is voor leerlingen vaak een lastige vaardigheid; ze moeten gelijktijdig nadenken over inhoud, woordenschat, spelling, grammatica en zinsbouw. En alle fouten die ze maken staan zwart op wit. Geen wonder dat sommige leerlingen er het liefst niet eens aan beginnen.

Wat leer je tijdens deze interactieve studiedag:

  • Werkvormen die werken:
    Maak kennis met een breed scala aan werkvormen voor verschillende schrijfonderwijsvormen, waaronder creatief en zakelijk schrijven, integratie met andere vaardigheden, en de toepassing van AI-technologieën zoals ChatGPT.
  • Formatief handelen:
    Leer hoe je door formatief handelen leerlingen doelgerichter en met meer eigenaarschap aan hun schrijfvaardigheid laat werken.
  • Effectieve feedback:
    Ontdek hoe je (peer)feedback en rubrics kunt inzetten om schrijfvaardigheid efficiënt te beoordelen en het nakijkwerk te optimaliseren.
  • Doorlopende leerlijn:
    Leer hoe je een samenhangende leerlijn schrijfvaardigheid ontwikkelt, van de basis tot gevorderde niveaus.

 

Kortom: een breed palet aan interventies om de opbrengst van je schrijflessen te verhogen en van leerlingen betere schrijvers te maken.
Lees meer

Laat je leerlingen meer schrijven zonder als docent om te komen in het nakijkwerk.

In het kort: In deze training leer je hoe je leerlingen aan het schrijven krijgt en van hen stap voor stap betere schrijvers maakt.

Voor wie:  Voor MVT-docenten die de opbrengst van hun schrijfvaardigheidslessen willen vergroten.

Wanneer en waar: Vrijdag 4 oktober van 9.30u tot 16.00u, Aristo Utrecht Lunetten (1 minuut lopen van het station).

HERKENBAAR?

  • Je hebt het gevoel dat je leerlingen soms zomaar wat opschrijven.
  • Je ziet maar weinig progressie in het schrijfniveau van je leerlingen.
  • Grammatica die in invuloefeningen goed gaat, gaat bij vrije schrijfopdrachten fout.
  • Als je leerlingen geschreven hebben, zit jij met een berg nakijkwerk.
  • Je leerlingen doen te weinig met het nagekeken werk.
  • Je leerlingen hebben een hekel aan schrijven.

Schrijven is voor leerlingen vaak een lastige vaardigheid; ze moeten gelijktijdig nadenken over inhoud, woordenschat, spelling, grammatica en zinsbouw. En alle fouten die ze maken staan zwart op wit. Geen wonder dat sommige leerlingen er het liefst niet eens aan beginnen.

Wat leer je tijdens deze interactieve studiedag:

  • Werkvormen die werken:
    Maak kennis met een breed scala aan werkvormen voor verschillende schrijfonderwijsvormen, waaronder creatief en zakelijk schrijven, integratie met andere vaardigheden, en de toepassing van AI-technologieën zoals ChatGPT.
  • Formatief handelen:
    Leer hoe je door formatief handelen leerlingen doelgerichter en met meer eigenaarschap aan hun schrijfvaardigheid laat werken.
  • Effectieve feedback:
    Ontdek hoe je (peer)feedback en rubrics kunt inzetten om schrijfvaardigheid efficiënt te beoordelen en het nakijkwerk te optimaliseren.
  • Doorlopende leerlijn:
    Leer hoe je een samenhangende leerlijn schrijfvaardigheid ontwikkelt, van de basis tot gevorderde niveaus.

 

Kortom: een breed palet aan interventies om de opbrengst van je schrijflessen te verhogen en van leerlingen betere schrijvers te maken.

 Met welke opbrengst ga je naar huis:

  • Een eigen, aangescherpte visie op schrijfonderwijs.
  • Een breed scala aan praktische werkvormen om leerlingen schrijfmeters te laten maken.
  • Praktische handvatten om leerlingen schrijfvaardigheid in betekenisvolle samenhang met andere vaardigheden te laten oefenen.
  • Een theoretisch kader m.b.t. schrijfvaardigheidsverwerving.
  • Ideeën om leerlingen doelgericht, gedifferentieerd en met meer eigenaarschap te laten werken aan schrijfvaardigheid.
  • Mogelijkheden om (peer)feedback op schrijfproducten te organiseren;
  • Handvatten voor het opzetten van een doorlopende leerlijn schrijfvaardigheid.
  • Mogelijkheden voor het beoordelen van schrijfvaardigheid.
  • Mogelijkheden om AI in te zetten binnen het schrijfproces.
  • Een opzet voor een eigen lesactiviteit of lessenreeks.

Meld je aan voor een dag vol inspiratie en praktische technieken om de schrijfvaardigheid van je leerlingen naar een hoger niveau te tillen, terwijl je jouw eigen werklast vermindert. Verhoog de opbrengst van je schrijflessen en verander je leerlingen in zelfverzekerde schrijvers.

 

Cursusdatum: Vrijdag 4 oktober van 9.30u tot 16.00u, Aristo Utrecht Lunetten.

Inschrijven  

Bekijk andere studiedagen

Copyright © 2024

Door de site te blijven gebruiken, ga je akkoord met het gebruik van cookies. meer informatie

Deze site is standaard ingesteld op 'cookies toestaan", om je de beste mogelijke blader ervaring te geven. Als je deze site blijft gebruiken zonder je cookie instellingen te wijzigen, of als je klikt op "Accepteren" hieronder, dan geef je toestemming voor het gebruik van Cookies.

Sluiten