VO

Maatwerk: ‘Formatief handelen bij de mvt’

Dit aanbod kunnen we als maatwerk op jouw school verzorgen.

Op steeds meer scholen krijgt formatief handelen een plek in het onderwijs. Dit betekent meer dan het aantal toetsen terugdringen. Het is een continu proces, tijdens én buiten de lessen, in een offline én online omgeving. Dat vraagt een andere manier van denken en lesgeven, zowel van docenten als van leerlingen.

Tijdens deze training komt de praktische kant van formatief handelen aan bod. We bespreken de ins- en outs van het ‘denken in leerdoelen’, bieden concrete werkvormen en (web)tools om de vooruitgang bij de verschillende taalvaardigheden in beeld te brengen en bespreken hoe je leerlingen kunt betrekken bij het monitoren van hun eigen leerproces. Na deze dag heb je grip op formatief handelen en kan je er op je eigen niveau mee aan de slag.
Lees meer

Dit aanbod kunnen we als maatwerk op jouw school verzorgen.

Op steeds meer scholen krijgt formatief handelen een plek in het onderwijs. Dit betekent meer dan het aantal toetsen terugdringen. Het is een continu proces, tijdens én buiten de lessen, in een offline én online omgeving. Dat vraagt een andere manier van denken en lesgeven, zowel van docenten als van leerlingen.

Tijdens deze training komt de praktische kant van formatief handelen aan bod. We bespreken de ins- en outs van het ‘denken in leerdoelen’, bieden concrete werkvormen en (web)tools om de vooruitgang bij de verschillende taalvaardigheden in beeld te brengen en bespreken hoe je leerlingen kunt betrekken bij het monitoren van hun eigen leerproces. Na deze dag heb je grip op formatief handelen en kan je er op je eigen niveau mee aan de slag.

We gaan in op de volgende onderwerpen:

  • Wat verstaan we onder formatief handel? Wat zijn de misvattingen?
  • De huidige formatieve praktijk van de deelnemers in beeld: wat heb jij nodig om een stap verder te komen?
  • Het belang van goede leerdoelen en succescriteria. Welke plek geef je deze in de les(senserie)?
  • Hoe zorg je voor kwaliteitsbesef bij je leerlingen?
  • Het verzamelen en checken van de leeropbrengst tijdens de les. Concrete werkvormen en tools voor de verschillende taalvaardigheden.
  • Het geven van feedback (zonder dat het de docent veel tijd kost) en het organiseren van peerfeedback in de les.
  • Het vergroten van eigenaarschap bij de leerlingen: het zweet op de goede rug!
  • De inzet van (digitale) instrumenten bij het inventariseren en monitoren van de vooruitgang.
Inschrijven  

Bekijk andere studiedagen

Copyright © 2024

Door de site te blijven gebruiken, ga je akkoord met het gebruik van cookies. meer informatie

Deze site is standaard ingesteld op 'cookies toestaan", om je de beste mogelijke blader ervaring te geven. Als je deze site blijft gebruiken zonder je cookie instellingen te wijzigen, of als je klikt op "Accepteren" hieronder, dan geef je toestemming voor het gebruik van Cookies.

Sluiten