VO

Cursus: ‘Examentraining Nederlands mavo’

In het kort: in deze cursus leren we je hoe je in 5 stappen een examentraining voor het CE Nederlands neerzet waarvan je leerlingen zeggen: ‘Ik heb veel geleerd en het was nog leuk ook’.

Voor wie: docenten Nederlands die er zin in hebben om hun examentraining motiverender, effectiever en uitdagender te maken.

Wanneer: maandag 22 januari 2024 van 9.30 – 16.00 uur (Aristo Utrecht Lunetten) en maandag 5 februari van 13.30 – 16.30 uur online.


HERKENBAAR?

  • Je hebt ongemotiveerde leerlingen voor je neus.
  • Je leerlingen vinden het saai om eindeloos te oefenen.
  • Je leerlingen lijken nauwelijks een inspanning te willen leveren. Andere vakken gaan altijd voor.
  • Je weet niet zo goed hoe je het anders kunt doen.
  • Je bent ontevreden met het resultaat, zeker als je het resultaat afzet tegen de inspanning die het jou heeft gekost.
  • Je wil meer interactie met je leerlingen.
  • Je bent op zoek naar afwisseling.

Wij leren je graag hoe je een goede examentraining inricht. Hoe je ervoor kunt zorgen dat je leerlingen groeien en vooruitkomen, zonder dat ze gaan zitten lummelen of kletsen.

Dit is geen ‘gewone’ cursus waarin je lessen ontwerpt die leerlingen aanzetten om eindeloos te oefenen met oude examens. Dat vinden wij namelijk niet effectief. Diep respect voor de docenten die deze manier van werken wekenlang volhouden en zich in het zweet werken, terwijl hun leerlingen achterover hangen en (te) weinig doen.

Lees meer

In het kort: in deze cursus leren we je hoe je in 5 stappen een examentraining voor het CE Nederlands neerzet waarvan je leerlingen zeggen: ‘Ik heb veel geleerd en het was nog leuk ook’.

Voor wie: docenten Nederlands die er zin in hebben om hun examentraining motiverender, effectiever en uitdagender te maken.

Wanneer: maandag 22 januari 2024 van 9.30 – 16.00 uur (Aristo Utrecht Lunetten) en maandag 5 februari van 13.30 – 16.30 uur online.


HERKENBAAR?

  • Je hebt ongemotiveerde leerlingen voor je neus.
  • Je leerlingen vinden het saai om eindeloos te oefenen.
  • Je leerlingen lijken nauwelijks een inspanning te willen leveren. Andere vakken gaan altijd voor.
  • Je weet niet zo goed hoe je het anders kunt doen.
  • Je bent ontevreden met het resultaat, zeker als je het resultaat afzet tegen de inspanning die het jou heeft gekost.
  • Je wil meer interactie met je leerlingen.
  • Je bent op zoek naar afwisseling.

Wij leren je graag hoe je een goede examentraining inricht. Hoe je ervoor kunt zorgen dat je leerlingen groeien en vooruitkomen, zonder dat ze gaan zitten lummelen of kletsen.

Dit is geen ‘gewone’ cursus waarin je lessen ontwerpt die leerlingen aanzetten om eindeloos te oefenen met oude examens. Dat vinden wij namelijk niet effectief. Diep respect voor de docenten die deze manier van werken wekenlang volhouden en zich in het zweet werken, terwijl hun leerlingen achterover hangen en (te) weinig doen.

Door de jaren heen hebben wij veel geleerd over het motiveren van leerlingen en over effectieve manieren om van leerlingen betere lezers te maken. In deze cursus leren wij je al onze inzichten.

  • dat een goede examentraining een logische opbouw kent;
  • dat leerlingen tijdens het oefenen met examenvragen veel met elkaar samenwerken;
  • dat leerlingen inzicht krijgen in hun sterke en zwakke punten;
  • dat de examentraining een gepersonaliseerd aanbod kent;
  • dat er voldoende afwisseling is in het oefenmateriaal;
  • en dat de training leidt tot betere resultaten.

Je krijgt de tools & kickstart om nog tijdens deze dag aan het ontwerp van je examentraining te werken. Je kunt dat individueel doen of met collega’s uit het hele land. Er is veel ruimte voor uitwisseling, zodat je niet al het werk alleen hoeft te doen.

Hoe ziet de cursus eruit?

Dag 1: fysieke bijeenkomst in Utrecht van 9.30 tot 16.00 uur

Op dag 1 lopen we alle 5 de stappen door waaruit een goede examentraining zou moeten bestaan:

  1. motiverende start
  2. sterkte-zwakte analyse
  3. deelvaardigheden oefenen
    – teksten lezen
    – vragen beantwoorden
    – schrijven
  4. proefexamen
  5. het centraal examen

We koppelen aan stap 1 t/m 4 concrete werkvormen en je gaat die werkvormen ook ervaren. Uiteraard is er ook aandacht voor het oefenen van de verschillende tekstvormen bij de schrijfopdracht.

Aan het eind van de dag: 

  • kun je een examentraining opzetten die uit 5 logische stappen bestaat;
  • kun je bij elke stap concrete werkvormen inzetten;
  • heb je materiaal dat je direct kunt inzetten bij je eigen leerlingen;
  • heb je enorm veel zin in het opzetten van deze examentraining;
  • en ben je deel geworden van een groep docenten die samen gaan werken aan hun examentraining.

Dag 2: online training van 13.30 tot 16.30 uur

Vele handen maken licht werk is de leidende gedachte achter deze online middag. Tijdens deze training zetten we elkaars talenten in om samen een examencircuit te maken dat je kunt inzetten voor je leerlingen in de laatste weken van het schooljaar.

Aan het eind van de middag:

  • heb je een kant-en-klaar circuit in handen dat je direct kunt gebruiken in je eigen examentraining;
  • in dit circuit komen diverse examenonderdelen aan bod;
  • leerlingen kunnen binnen dit circuit op hun eigen niveau oefenen;
  • het circuit is dus onderdeel van stap 3: deelvaardigheden oefenen.

Cursusdata:

  • Maandag 22 januari van 9.30 – 16.00 uur (Aristo Utrecht Lunetten)
  • Maandag 5 februari van 13.30 – 16.30 uur online.
Inschrijven  

Bekijk andere studiedagen

Copyright © 2024

Door de site te blijven gebruiken, ga je akkoord met het gebruik van cookies. meer informatie

Deze site is standaard ingesteld op 'cookies toestaan", om je de beste mogelijke blader ervaring te geven. Als je deze site blijft gebruiken zonder je cookie instellingen te wijzigen, of als je klikt op "Accepteren" hieronder, dan geef je toestemming voor het gebruik van Cookies.

Sluiten