VO

Studiedag: ‘Activeer en leer bij Nederlands’

Voor deze studiedag kan niet meer ingeschreven worden. Het kan wel als maatwerk op school georganiseerd worden!

In het kort: tijdens deze dag ervaar je verschillende activerende en motiverende werkvormen om je basis/kader-leerlingen aan het leren te krijgen.

Voor wie: docenten die Nederlands geven en die niet bang zijn om het af en toe anders te doen.

Wanneer: datum in overleg.

HERKENBAAR?

  • Je leerlingen vinden Nederlands maar een saai vak.
  • Je leerlingen zijn niet in beweging te krijgen.
  • Je leerlingen willen niet lezen, en al helemaal geen opdrachten maken.
  • Je vraagt je soms af of die losse onderdelen zin hebben.
  • Je weet even niet meer hoe het anders kan.

Wij laten je graag ervaren hoe je leerlingen vanuit de activerende didactiek kunt motiveren voor het vak Nederlands. Hoe je ervoor kunt zorgen dat alle leerlingen actief worden tijdens de les en dat ze ervaren dat je iets leert bij Nederlands waar je echt iets aan hebt.

We sluiten aan bij de herziening van de kerndoelen en lopen alvast vooruit op het effect hiervan op de lespraktijk.

  • Leren gebeurt meer in samenhang.
  • Leerlingen maken kennis met verschillende gebruikssituaties die aansluiten bij hun beroepspraktijk.
  • Leerlingen produceren taal: mondeling en schriftelijk.

Je ervaart verschillende werkvormen die je leerlingen ‘aan’ zetten. Er is ruimte voor uitwisseling met collega’s. Ook krijg je tijd om je eigen materiaal aan te passen of nieuwe lessen te ontwerpen voor je leerlingen.

Aan het eind van deze dag heb je nieuwe energie om met het vak Nederlands aan de slag te gaan.

Hoe ziet de dag eruit?

We werken vanuit de combinatie input, ervaren en zelf aan het werk. Je krijgt de laatste inzichten over het motiveren van leerlingen. Je ervaart verschillende activerende en motiverende werkvormen bij lees-, schrijf- en mondelinge taalvaardigheid. Op basis hiervan is er in de middag tijd om aan een eigen lessenserie te werken.

Aan het eind van de dag: 

  • Kun je je leerlingen activeren en motiveren
  • Voor alle vaardigheden van het vak
  • Heb je werkvormen die je meteen in kunt zetten
  • Heb je een (opzet voor) een lessenserie

Voor deze studiedag kan niet meer ingeschreven worden. Het kan wel als maatwerk op school georganiseerd worden!

In het kort: tijdens deze dag ervaar je verschillende activerende en motiverende werkvormen om je basis/kader-leerlingen aan het leren te krijgen.

Voor wie: docenten die Nederlands geven en die niet bang zijn om het af en toe anders te doen.

Wanneer: datum in overleg.

HERKENBAAR?

  • Je leerlingen vinden Nederlands maar een saai vak.
  • Je leerlingen zijn niet in beweging te krijgen.
  • Je leerlingen willen niet lezen, en al helemaal geen opdrachten maken.
  • Je vraagt je soms af of die losse onderdelen zin hebben.
  • Je weet even niet meer hoe het anders kan.

Wij laten je graag ervaren hoe je leerlingen vanuit de activerende didactiek kunt motiveren voor het vak Nederlands. Hoe je ervoor kunt zorgen dat alle leerlingen actief worden tijdens de les en dat ze ervaren dat je iets leert bij Nederlands waar je echt iets aan hebt.

We sluiten aan bij de herziening van de kerndoelen en lopen alvast vooruit op het effect hiervan op de lespraktijk.

  • Leren gebeurt meer in samenhang.
  • Leerlingen maken kennis met verschillende gebruikssituaties die aansluiten bij hun beroepspraktijk.
  • Leerlingen produceren taal: mondeling en schriftelijk.

Je ervaart verschillende werkvormen die je leerlingen ‘aan’ zetten. Er is ruimte voor uitwisseling met collega’s. Ook krijg je tijd om je eigen materiaal aan te passen of nieuwe lessen te ontwerpen voor je leerlingen.

Aan het eind van deze dag heb je nieuwe energie om met het vak Nederlands aan de slag te gaan.

Hoe ziet de dag eruit?

We werken vanuit de combinatie input, ervaren en zelf aan het werk. Je krijgt de laatste inzichten over het motiveren van leerlingen. Je ervaart verschillende activerende en motiverende werkvormen bij lees-, schrijf- en mondelinge taalvaardigheid. Op basis hiervan is er in de middag tijd om aan een eigen lessenserie te werken.

Aan het eind van de dag: 

  • Kun je je leerlingen activeren en motiveren
  • Voor alle vaardigheden van het vak
  • Heb je werkvormen die je meteen in kunt zetten
  • Heb je een (opzet voor) een lessenserie
Inschrijven  

Bekijk andere studiedagen

Copyright © 2024

Door de site te blijven gebruiken, ga je akkoord met het gebruik van cookies. meer informatie

Deze site is standaard ingesteld op 'cookies toestaan", om je de beste mogelijke blader ervaring te geven. Als je deze site blijft gebruiken zonder je cookie instellingen te wijzigen, of als je klikt op "Accepteren" hieronder, dan geef je toestemming voor het gebruik van Cookies.

Sluiten