VO

Cursus: ‘Actief aan de slag met woordenschat’

Herkenbaar?

  • Eindeloze woordenlijsten die niet duurzaam worden geleerd
  • Leerlingen die niet weten hoe ze de geleerde woorden in de schrijf- en spreektaal kunnen toepassen.
  • Struikelblokken ervaren in lees/luisteropdrachten door beperkte woordenschat van leerlingen.

In het kort
Voor een cijfer willen leerlingen nog wel woordjes leren en dat gebeurt vaak een dag voor de toets. De leerlingen zijn zo niet in staat om duurzaam de geleerde woorden wendbaar toe te passen in/buiten de klas. Om het leerrendement te vergroten zullen ze de geleerde woorden op veel verschillende manieren moeten gebruiken én tegenkomen.

Inhoud training
Tijdens deze training gaan wij dieper in op de inzichten hoe vocabulairewerving tot stand komt en hoe jij, als docent, daar handvatten voor kunt meegeven aan de leerlingen. Daarnaast krijg je een scala aan ideeën om op een gevarieerde en doeltreffende wijze aandacht te besteden aan deze essentiële bouwstenen van een taal. Hierbij kijken we onder andere naar de wijze van toetsen, praktische (digitale) werkvormen en concrete handreikingen die je de leerlingen kan meegeven in het leren van woorden.
Er is een online terugkomdag waar er nog meer ruimte en begeleiding is om jouw lessen concreet te verrijken met de opgedane kennis.

Wat komt er aan bod?

  • Het motiveren van leerlingen om woorden te leren óók als er geen cijfer tegenover staat.
  • Werkvormen die de leerlingen uitdagen om het geleerde vocabulaire te gebruiken.
  • Voorbeelden van een integrale aanpak van de woordenschat bij de verschillende taalvaardigheden.
  • (digitale) Hulpmiddelen die leerlingen kunnen gebruiken voor het verwerven van vocabulaire binnen en buiten je les.
  • Tijd om de inspiratie en kennis uit de training te integreren in jouw lessen

 

Wanneer: Vrijdag 4 oktober 2024 09.30 – 16.00 (Aristo Utrecht) en donderdag 6 januari 14.00 – 17.00 online.

Voor wie: docenten MVT.

Herkenbaar?

  • Eindeloze woordenlijsten die niet duurzaam worden geleerd
  • Leerlingen die niet weten hoe ze de geleerde woorden in de schrijf- en spreektaal kunnen toepassen.
  • Struikelblokken ervaren in lees/luisteropdrachten door beperkte woordenschat van leerlingen.

In het kort
Voor een cijfer willen leerlingen nog wel woordjes leren en dat gebeurt vaak een dag voor de toets. De leerlingen zijn zo niet in staat om duurzaam de geleerde woorden wendbaar toe te passen in/buiten de klas. Om het leerrendement te vergroten zullen ze de geleerde woorden op veel verschillende manieren moeten gebruiken én tegenkomen.

Inhoud training
Tijdens deze training gaan wij dieper in op de inzichten hoe vocabulairewerving tot stand komt en hoe jij, als docent, daar handvatten voor kunt meegeven aan de leerlingen. Daarnaast krijg je een scala aan ideeën om op een gevarieerde en doeltreffende wijze aandacht te besteden aan deze essentiële bouwstenen van een taal. Hierbij kijken we onder andere naar de wijze van toetsen, praktische (digitale) werkvormen en concrete handreikingen die je de leerlingen kan meegeven in het leren van woorden.
Er is een online terugkomdag waar er nog meer ruimte en begeleiding is om jouw lessen concreet te verrijken met de opgedane kennis.

Wat komt er aan bod?

  • Het motiveren van leerlingen om woorden te leren óók als er geen cijfer tegenover staat.
  • Werkvormen die de leerlingen uitdagen om het geleerde vocabulaire te gebruiken.
  • Voorbeelden van een integrale aanpak van de woordenschat bij de verschillende taalvaardigheden.
  • (digitale) Hulpmiddelen die leerlingen kunnen gebruiken voor het verwerven van vocabulaire binnen en buiten je les.
  • Tijd om de inspiratie en kennis uit de training te integreren in jouw lessen

 

Wanneer: Vrijdag 4 oktober 2024 09.30 – 16.00 (Aristo Utrecht) en donderdag 6 januari 14.00 – 17.00 online.

Voor wie: docenten MVT.

Inschrijven  

Bekijk andere studiedagen

Copyright © 2024

Door de site te blijven gebruiken, ga je akkoord met het gebruik van cookies. meer informatie

Deze site is standaard ingesteld op 'cookies toestaan", om je de beste mogelijke blader ervaring te geven. Als je deze site blijft gebruiken zonder je cookie instellingen te wijzigen, of als je klikt op "Accepteren" hieronder, dan geef je toestemming voor het gebruik van Cookies.

Sluiten