MBO

Cursus: ‘Taalcoördinator’

In het kort: in deze cursus leren we je hoe je taalbeleid (opnieuw) opzet in je school, waarbij je ook de collega’s van de andere vakken meekrijgt.

Voor wie: beginnende taalcoördinatoren die het taalbeleid op hun school een nieuwe impuls willen geven.

Wanneer: Maandag 29 januari, maandag 4 maart en maandag 8 april van 9.30 – 16.00 uur (Aristo, Utrecht Lunetten).

Herkenbaar?

  • Je hebt nog weinig beeld bij wat taalbeleid allemaal inhoudt.
  • Je weet niet goed waar je moet beginnen.
  • Je weet eigenlijk niet wat er in een taalbeleidsplan moet staan.
  • Er is eerder wel iets op school gedaan aan taalbeleid, maar dat is niet door iedereen goed ontvangen. Hoe lukt het je nu wel?
  • Je bent op zoek naar manieren om je collega’s mee te krijgen.

Wij leren je graag op welke manier je succesvol taalbeleid implementeert in de hele school. Hoe je ervoor kunt zorgen dat niet alleen de sectie Nederlands zich betrokken voelt bij dit onderwerp, maar alle collega’s de verantwoordelijkheid voelen en nemen.

De cursus zoals wij hem verzorgen geeft geen kant-en-klare oplossingen, omdat wij daar niet in geloven. Elke school heeft een eigen context waar je met het taalbeleid op aan moet sluiten. We bieden wel de noodzakelijke achtergrondinformatie en laten aanpakken zien die op andere scholen goed werken. Door onze jarenlange ervaring in het begeleiden van scholen, kennen we ondertussen een aantal do’s en dont’s

  • Dat een kort maar krachtig taalbeleidsplan nodig is
  • Dat daarbij een activiteitenplan hoort
  • Dat collega’s de noodzaak zien om aandacht te hebben voor taal
  • Dat een studiedag voor het hele team een goede start kan zijn
  • En dat deze gevolgd wordt door een aanpak op maat per vakgroep of cluster
  • Dat een schoolleider zich verantwoordelijk voelt
  • En dat er een werkgroep komt met een gelijke vertegenwoordiging.

Je krijgt informatie en voorbeelden om je eigen taalbeleid op te zetten of onder de loep te nemen. Je kunt dat individueel doen of met collega’s uit het hele land. Er is veel ruimte voor uitwisseling, zodat je niet al het werk alleen hoeft te doen. En je krijgt tijd om aan je taalbeleidsplan te werken.

Aan het eind van de cursus heb je een taalbeleidsplan en een concreet activiteitenplan, zodat je weet waar je mee kunt beginnen en hoe je daarna verder gaat.

Hoe ziet de cursus eruit?

Dag 1: fysieke bijeenkomst in Utrecht van 9.30 – 16.00 uur

Op dag 1 beginnen we met het nut en de noodzaak van taalbeleid en wat daarbij komt kijken. Ook ontdek je wat kan bijdragen aan leesmotivatie, zowel bij je collega’s als bij je leerlingen.

Aan het eind van de dag: 

  • Weet je wat je taken en verantwoordelijkheden zijn
  • Heb je een format en een eerste opzet voor een taalbeleidsplan
  • En ook voor een activiteitenplan
  • Kun je je collega’s én leerlingen motiveren voor het lezen van boeken en (vak)teksten

Dag 2: fysieke bijeenkomst in Utrecht van 9.30 – 16.00 uur

Op dag 2 hebben we vooral de collega’s van de andere vakken in het vizier. Wat hebben zij nodig om aandacht te hebben voor taal in hun vakken? Hoe kun je hen helpen?

Aan het eind van de dag:

  • Weet je wat taalgericht vakonderwijs inhoudt
  • Heb je input voor collega’s over het werken aan leesvaardigheid en woordenschat
  • Heb je een aangevuld taalbeleidsplan
  • En een opzet voor het bijbehorende activiteitenplan

Dag 3: fysieke bijeenkomst in Utrecht van 9.30 – 16.00 uur

Naast lezen is ook schrijven een belangrijke taalvaardigheid, dat staat in de ochtend centraal. Veel taalcoördinatoren hebben te maken met kritische collega’s. Om de weerstand bij collega’s te verkleinen helpt kennis over veranderkunde. Hiermee ga je ’s middags na een korte inleiding in kleine groepjes oefenen. Je kiest voor het wegnemen van eventuele weerstand of het vergroten van de verantwoordelijkheid.

Aan het eind van de middag:

  • Kun je collega’s informeren over een aanpak voor het formuleren van antwoorden op open vragen
  • Kun je collega’s informeren over gezamenlijk optrekken bij werkstukken en verslagen.
  • Heb je handvatten voor het voeren van gesprekken met collega’s
  • Kun je de schoolleiding [indien nodig] aanspreken op de gedeelde verantwoordelijkheid
  • Ben je helemaal klaar voor het taalcoördinatorschap!

Cursusdata:

  • Maandag 29 januari van 9.30 – 16.00 uur (Aristo, Utrecht Lunetten)
  • Maandag 4 maart van 9.30 – 16.00 uur (Aristo, Utrecht Lunetten)
  • Maandag 8 april van 9.30 – 16.00 uur (Aristo, Utrecht Lunetten)

In het kort: in deze cursus leren we je hoe je taalbeleid (opnieuw) opzet in je school, waarbij je ook de collega’s van de andere vakken meekrijgt.

Voor wie: beginnende taalcoördinatoren die het taalbeleid op hun school een nieuwe impuls willen geven.

Wanneer: Maandag 29 januari, maandag 4 maart en maandag 8 april van 9.30 – 16.00 uur (Aristo, Utrecht Lunetten).

Herkenbaar?

  • Je hebt nog weinig beeld bij wat taalbeleid allemaal inhoudt.
  • Je weet niet goed waar je moet beginnen.
  • Je weet eigenlijk niet wat er in een taalbeleidsplan moet staan.
  • Er is eerder wel iets op school gedaan aan taalbeleid, maar dat is niet door iedereen goed ontvangen. Hoe lukt het je nu wel?
  • Je bent op zoek naar manieren om je collega’s mee te krijgen.

Wij leren je graag op welke manier je succesvol taalbeleid implementeert in de hele school. Hoe je ervoor kunt zorgen dat niet alleen de sectie Nederlands zich betrokken voelt bij dit onderwerp, maar alle collega’s de verantwoordelijkheid voelen en nemen.

De cursus zoals wij hem verzorgen geeft geen kant-en-klare oplossingen, omdat wij daar niet in geloven. Elke school heeft een eigen context waar je met het taalbeleid op aan moet sluiten. We bieden wel de noodzakelijke achtergrondinformatie en laten aanpakken zien die op andere scholen goed werken. Door onze jarenlange ervaring in het begeleiden van scholen, kennen we ondertussen een aantal do’s en dont’s

  • Dat een kort maar krachtig taalbeleidsplan nodig is
  • Dat daarbij een activiteitenplan hoort
  • Dat collega’s de noodzaak zien om aandacht te hebben voor taal
  • Dat een studiedag voor het hele team een goede start kan zijn
  • En dat deze gevolgd wordt door een aanpak op maat per vakgroep of cluster
  • Dat een schoolleider zich verantwoordelijk voelt
  • En dat er een werkgroep komt met een gelijke vertegenwoordiging.

Je krijgt informatie en voorbeelden om je eigen taalbeleid op te zetten of onder de loep te nemen. Je kunt dat individueel doen of met collega’s uit het hele land. Er is veel ruimte voor uitwisseling, zodat je niet al het werk alleen hoeft te doen. En je krijgt tijd om aan je taalbeleidsplan te werken.

Aan het eind van de cursus heb je een taalbeleidsplan en een concreet activiteitenplan, zodat je weet waar je mee kunt beginnen en hoe je daarna verder gaat.

Hoe ziet de cursus eruit?

Dag 1: fysieke bijeenkomst in Utrecht van 9.30 – 16.00 uur

Op dag 1 beginnen we met het nut en de noodzaak van taalbeleid en wat daarbij komt kijken. Ook ontdek je wat kan bijdragen aan leesmotivatie, zowel bij je collega’s als bij je leerlingen.

Aan het eind van de dag: 

  • Weet je wat je taken en verantwoordelijkheden zijn
  • Heb je een format en een eerste opzet voor een taalbeleidsplan
  • En ook voor een activiteitenplan
  • Kun je je collega’s én leerlingen motiveren voor het lezen van boeken en (vak)teksten

Dag 2: fysieke bijeenkomst in Utrecht van 9.30 – 16.00 uur

Op dag 2 hebben we vooral de collega’s van de andere vakken in het vizier. Wat hebben zij nodig om aandacht te hebben voor taal in hun vakken? Hoe kun je hen helpen?

Aan het eind van de dag:

  • Weet je wat taalgericht vakonderwijs inhoudt
  • Heb je input voor collega’s over het werken aan leesvaardigheid en woordenschat
  • Heb je een aangevuld taalbeleidsplan
  • En een opzet voor het bijbehorende activiteitenplan

Dag 3: fysieke bijeenkomst in Utrecht van 9.30 – 16.00 uur

Naast lezen is ook schrijven een belangrijke taalvaardigheid, dat staat in de ochtend centraal. Veel taalcoördinatoren hebben te maken met kritische collega’s. Om de weerstand bij collega’s te verkleinen helpt kennis over veranderkunde. Hiermee ga je ’s middags na een korte inleiding in kleine groepjes oefenen. Je kiest voor het wegnemen van eventuele weerstand of het vergroten van de verantwoordelijkheid.

Aan het eind van de middag:

  • Kun je collega’s informeren over een aanpak voor het formuleren van antwoorden op open vragen
  • Kun je collega’s informeren over gezamenlijk optrekken bij werkstukken en verslagen.
  • Heb je handvatten voor het voeren van gesprekken met collega’s
  • Kun je de schoolleiding [indien nodig] aanspreken op de gedeelde verantwoordelijkheid
  • Ben je helemaal klaar voor het taalcoördinatorschap!

Cursusdata:

  • Maandag 29 januari van 9.30 – 16.00 uur (Aristo, Utrecht Lunetten)
  • Maandag 4 maart van 9.30 – 16.00 uur (Aristo, Utrecht Lunetten)
  • Maandag 8 april van 9.30 – 16.00 uur (Aristo, Utrecht Lunetten)
Inschrijven  

Bekijk andere studiedagen

Copyright © 2024

Door de site te blijven gebruiken, ga je akkoord met het gebruik van cookies. meer informatie

Deze site is standaard ingesteld op 'cookies toestaan", om je de beste mogelijke blader ervaring te geven. Als je deze site blijft gebruiken zonder je cookie instellingen te wijzigen, of als je klikt op "Accepteren" hieronder, dan geef je toestemming voor het gebruik van Cookies.

Sluiten