Woordenschatdidactiek die wérkt – effectief en formatief werken aan woordenschat in de mvt-les.
Herkenbaar?
– Leerlingen die pas de avond voor de toets woordjes stampen.
– Een cijfer de enige drijfveer is om te leren.
– Moeite met luisteren, lezen, spreken en schrijven door gebrekkige woordenschat.
Het kan anders. Het móét anders.
In het kort: In deze praktijkgerichte training duiken we in de wereld van woordenschatverwerving – niet om nog een methode te volgen, maar juist om te onderzoeken en ervaren wat het oplevert om de methode (deels) los te durven laten. Je krijgt handvatten om af te stappen van eindeloze lijsten en leert hoe je met afwisseling, formatief handelen en slimme werkvormen je leerlingen écht woorden laat begrijpen, onthouden en gebruiken.
Wat levert het je op?
Na deze training:
Woordenschatdidactiek die wérkt – effectief en formatief werken aan woordenschat in de mvt-les.
Herkenbaar?
– Leerlingen die pas de avond voor de toets woordjes stampen.
– Een cijfer de enige drijfveer is om te leren.
– Moeite met luisteren, lezen, spreken en schrijven door gebrekkige woordenschat.
Het kan anders. Het móét anders.
In het kort: In deze praktijkgerichte training duiken we in de wereld van woordenschatverwerving – niet om nog een methode te volgen, maar juist om te onderzoeken en ervaren wat het oplevert om de methode (deels) los te durven laten. Je krijgt handvatten om af te stappen van eindeloze lijsten en leert hoe je met afwisseling, formatief handelen en slimme werkvormen je leerlingen écht woorden laat begrijpen, onthouden en gebruiken.
Wat levert het je op?
Na deze training:
Programma-overzicht
Dag 1 – Fysieke trainingsdag (9:30–16:00)
Een dynamische mix van theorie en praktijk:
✔ Inzichten in woordenschatverwerving.
✔ Werkvormen om woorden wendbaar te maken.
✔ Formatieve toepassingen en betekenisvolle verwerking.
✔ Integratie van vocabulaire in lezen, luisteren, schrijven en spreken.
✔ Gebruik van digitale tools en AI voor binnen én buiten de klas.
✔ Het woordenschatcircuit: variatie, autonomie en actie in de les.
Dag 2 – Online verdiepingsmiddag (14:00–17:00)
Tijd om te creëren!
Je past het geleerde toe op je eigen lespraktijk, met begeleiding van de trainer en input van collega’s. Zo vertrek je niet alleen met ideeën, maar ook met concreet materiaal voor jouw lessen.
Voor wie? Voor mvt-docenten
Wanneer:
vrijdag 2 oktober (fysiek) / maandag 27 oktober (online)
OF
Donderdag 8 januari (fysiek) / maandag 2 februari (online)
Door de site te blijven gebruiken, ga je akkoord met het gebruik van cookies. meer informatie
Deze site is standaard ingesteld op 'cookies toestaan", om je de beste mogelijke blader ervaring te geven. Als je deze site blijft gebruiken zonder je cookie instellingen te wijzigen, of als je klikt op "Accepteren" hieronder, dan geef je toestemming voor het gebruik van Cookies.