Cursus: ‘Taalcoördinator’ – start 4-11-2019 (gehele cursus)

De cursus bestaat uit drie dagen. De dagen kunnen los van elkaar worden gevolgd.

 

Dag 1: Taken en verantwoordelijkheden; taalbeleidsplan; toetsen en wegwerken van achterstanden
De taalcoördinator of taalcoach zorgt samen met de schoolleiding voor de ontwikkeling en implementatie van het taalbeleid op jouw school. Dat begint vaak met het schrijven van een taalbeleidsplan. Maar dan begint het pas: hoe zorg je ervoor dat de acties ook uitgevoerd worden? Hoe krijg je achterstanden in beeld en wat doe je met deze leerlingen, in de lessen en daarbuiten?

 

Tijdens deze cursusdag besteden we aandacht aan:
– Taken en verantwoordelijkheden.
– Het taalbeleidsplan en het activiteitenplan.
– Toetsen en vervolgactiviteiten (o.a. voor leerlingen met achterstanden).

 

Voor alleen inschrijven dag 1 klik hier.

 

Dag 2: Lezen in de hele school
Veel lezen helpt bij het leren, bij alle vakken. Veel en vrij lezen wordt vaak ingezet vanuit taalbeleid, maar hoe zorg je ervoor dat dit niet alleen bij Nederlands gebeurt, maar in de hele school? Vakdocenten weten vaak niet dat de taal een drempel is bij het lezen van (schoolboek) teksten en (examen)vragen en weten dus ook niet hoe zij hun leerlingen kunnen helpen bij het verlagen van deze drempel. Hoe krijg je je collega’s hier enthousiast voor, zodat ook zij meewerken aan het vergroten van de leesvaardigheid van de leerlingen?

 

Tijdens deze cursusdag besteden we aandacht aan:
– Achtergronden en onderzoek m.b.t. lezen.
– Projecten en praktijkvoorbeelden van (vrij) lezen in de hele school.
– Van DAT (dagelijkse taal) naar CAT (school- en vaktaal).
– Begrijpend lezen en aandacht voor woordenschat bij alle vakken.

 

Voor alleen inschrijven dag 2 klik hier.

 

Dag 3: Schrijven in de hele school
Leerlingen schrijven bij verschillende vakken werkstukken, verslagen en opstellen. Er is vaak weinig samenhang: ieder vak of iedere docent heeft zijn eigen eisen waar deze opdrachten aan moeten voldoen. Leerlingen kunnen door iets goed op te schrijven laten zien dat ze de stof beheersen. Door ze te helpen inzicht te krijgen in de verschillende genres (essay, werkstuk, practicumverslag etc.) en door aandacht te besteden aan het schrijfproces, leveren ze betere schrijfproducten af.

 

Tijdens deze cursusdag besteden we aandacht aan:
– Leren schrijven: hoe gaat dat?
– Genredidactiek.
– Samenhang in de opdrachten.
– Feedback organiseren.

 

Voor alleen inschrijven dag 3 klik hier.

Deze cursus wordt ook als maatwerk aangeboden.
Blijf op de hoogte. Meld je aan voor onze mailinglijst

Bij het doorgaan van gebruik van deze website, accepteer je het gebruik van cookies. meer informatie

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close