VO

Conferentie: Online mini-conferentie ‘De leerling in beeld’

Inschrijven voor de conferentie is niet meer mogelijk!

Hoe gaat het met je als taaldocent in tijden van Corona? Heb je dit jaar -met een afwisseling van online, hybride en fysiek taalonderwijs- zicht op waar je leerlingen staan en wat er nog nodig is in de laatste 3 maanden van dit schooljaar? Ervaar je druk of juist niet?

Tijdens deze miniconferentie ga je in drie workshoprondes praktisch aan de slag met bovengenoemde vragen. Je doet inspiratie op hoe je het taalleren van leerlingen in beeld krijgt. Je wordt je bewust van je eigen aanpak op dit moment en denkt na over welke taaldocent je wil zijn, en welke niet. Je krijgt overzicht en gaat (toe)gerust ‘naar huis’.

13.00 tot 14.00 uur ronde 1 – Hoe staan mijn leerlingen ervoor?
Over een paar maanden maken we de balans op van wederom een bijzonder schooljaar. Ook dit jaar hebben docenten hun lessen op een andere manier moeten aanvliegen, zowel qua inhoud als in de vorm. In deze workshop gaan we in op de volgende vragen: hoe krijg ik de vooruitgang van mijn leerlingen in beeld en wat kunnen we dit jaar nog doen om hen met vertrouwen en plezier in het vak te laten starten in het volgende leerjaar?

14.15 tot 15.15 uur ronde 2 – Jouw lessen: hoe sta je er zelf voor?
In deze workshop nemen we de hand letterlijk als instrument om te kijken waar je nu staat in het lesgeven en hoe je de periode tot de start van het volgende schooljaar op een adequate manier invulling geeft. Uitgangspunt daarbij is de vraag: over welke startkwalificaties moet de leerling bij aanvang van het nieuwe schooljaar beschikken? Naast nieuwe inzichten bieden we praktische tips en werkvormen die hierbij kunnen helpen en direct in de online, hybride of klassikale les ingezet kunnen worden.

15.30 tot 16.30 uur ronde 3 – keuze A of B
A Spreekvaardigheid voorop
Hoe krijg je je leerlingen online, hybride of offline aan het spreken? Waar staan jouw leerlingen wat betreft spreekvaardigheid en hoe help je hen om verder te komen? Door te werken vanuit spreekvaardigheidsdoelen en gebruik te maken van scaffolding en peerfeedback werken leerlingen de laatste periode doelgericht aan het ontwikkelen van hun spreekvaardigheid.
Tijdens deze workshop ligt de focus op de vreemde talen, maar docenten Nederlands zijn van harte welkom.

B Lezen in samenhang
Nog 90 dagen om leerlingen klaar te stomen voor het nieuwe schooljaar… wat ga je doen? Lezen is een belangrijke vaardigheid, maar ook schrijven, spreken en luisteren mogen we niet vergeten. Een oplossing: deze vaardigheden in samenhang aanbieden. Zo kunnen leerlingen tijdens deze korte periode zowel online als in de klas werken aan hun leesvaardigheid en neem je de andere vaardigheden in de slipstream mee.
Tijdens deze workshop ligt de focus op Nederlands, maar docenten van de vreemde talen zijn van harte welkom.

Inschrijven  

Bekijk andere studiedagen

Copyright © 2021

Door de site te blijven gebruiken, ga je akkoord met het gebruik van cookies. meer informatie

Deze site is standaard ingesteld op 'cookies toestaan", om je de beste mogelijke blader ervaring te geven. Als je deze site blijft gebruiken zonder je cookie instellingen te wijzigen, of als je klikt op "Accepteren" hieronder, dan geef je toestemming voor het gebruik van Cookies.

Sluiten