VO

Studiedag
Studiemiddag: ‘Motiverend literatuur- en fictieonderwijs bij MVT’

Wil je volgend schooljaar aan de slag met motiverender literatuur- en fictieonderwijs? Uit de promotieonderzoeken van Bloemert (2019) en Lehrner-Te Lindert (2020) kwam naar voren dat leerlingen productieve opdrachten – opdrachten waarbij zij hun taalvaardigheid ontwikkelen – bij literatuur erg waarderen.

Tijdens deze training staan we stil bij de bedoeling van literatuur- en fictieonderwijs, het aanscherpen van de eigen visie en gaan we aan de slag met de vier gangbare benaderingen van literatuur; lezersgericht, tekstgericht, taalgericht en contextgericht.

Bij elk van de vier benaderingen wordt je voorzien van een breed scala aan activerende werkvormen. Werkvormen die  leerlingen betrekken bij de literaire werken en mondeling en schriftelijk doeltaalgebruik uitlokken. Leerlingen komen op die manier tot meer diepgang en kunnen zich niet meer onttrekken aan de literatuur- en fictielessen. Aansluitend ga je vanuit die vier invalshoeken aan de slag met het ontwerpen van/schaven aan een eigen lessenreeks bij een zelf meegebracht literair werk.

Tot slot staat het creëren van een stimulerende leesomgeving op het programma. Hoe stimuleer je vrij lezen en hoe help je leerlingen bij het kiezen van het juiste boek?

Na het volgen van deze studiedag heb je een beter beeld van wat je met je literatuur- en fictieonderwijs wil bereiken en een schat aan concrete ideeën om de literatuur- en fictielessen effectiever, motiverender en activerender te maken.

Inschrijven  

Bekijk andere studiedagen

Copyright © 2021

Door de site te blijven gebruiken, ga je akkoord met het gebruik van cookies. meer informatie

Deze site is standaard ingesteld op 'cookies toestaan", om je de beste mogelijke blader ervaring te geven. Als je deze site blijft gebruiken zonder je cookie instellingen te wijzigen, of als je klikt op "Accepteren" hieronder, dan geef je toestemming voor het gebruik van Cookies.

Sluiten