VO

Studiedag: ‘Examentraining mvt’

Leerlingen motiveren om met leesvaardigheid aan de slag te gaan én te blijven in de (voor)examenklas, is vaak een pittige klus. En dat terwijl leerlingen juist in die periode baat hebben bij een intensieve training voor het CE.

Tijdens deze studiemiddagen komt een aantal motiverende werkvormen aan bod waarbij leerlingen gericht oefenen met verschillende deelvaardigheden en strategieën voor de aanpak van examenteksten. Daarnaast bespreken we op welke wijze je leerlingen in de goede stand kunt krijgen om hen zo meer gemotiveerd aan een examentrainingsprogramma ‘op maat’ te laten werken. Tot slot besteden we aandacht aan de organisatie van de laatste weken voor het examen in de vorm van een project waarbinnen leerlingen snel progressie maken en zich nog beter voorbereid weten op het examen.
Lees meer

Leerlingen motiveren om met leesvaardigheid aan de slag te gaan én te blijven in de (voor)examenklas, is vaak een pittige klus. En dat terwijl leerlingen juist in die periode baat hebben bij een intensieve training voor het CE.

Tijdens deze studiemiddagen komt een aantal motiverende werkvormen aan bod waarbij leerlingen gericht oefenen met verschillende deelvaardigheden en strategieën voor de aanpak van examenteksten. Daarnaast bespreken we op welke wijze je leerlingen in de goede stand kunt krijgen om hen zo meer gemotiveerd aan een examentrainingsprogramma ‘op maat’ te laten werken. Tot slot besteden we aandacht aan de organisatie van de laatste weken voor het examen in de vorm van een project waarbinnen leerlingen snel progressie maken en zich nog beter voorbereid weten op het examen.

Programma ochtend:

  • Mogelijkheden en materialen om leerlingen in ‘de juiste stand’ te krijgen en te houden.
  • Instrumenten die docenten kunnen inzetten om de leerlingen inzicht te geven van de stand van zaken (en hiaten) aan het begin van de examentraining.
  • Aandacht voor verwerving examenvocabulaire: welke woorden laat je leren en welke niet? Hoe zorg je ervoor dat leerlingen zich eigenaar gaan voelen van de vocabulaireverwerving?

Programma middag:

  • Materialen voor het trainen van specifieke examenvaardigheden (bv. stappenplannen bij het beantwoorden van meerkeuzevragen, tijdsplanning, leerstrategieën); niet alle leerlingen hebben dezelfde training nodig.
  • Werkvormen waarmee je een les zo kunt organiseren dat leerlingen in maatwerkgroepen aan de slag kunnen.
  • Alternatieve werkvormen bij het lezen van (examen)teksten;
  • Activerende didactiek en werkvormen zoals ‘het circuit’: we bespreken een aantal prikkelende alternatieve werkvormen voor het maken/bespreken examentekst met vragen.
  • Werkvormen voor het bespreken van gemaakte proefexamens: hoe ziet een effectieve bespreking van een examen eruit? Welke rol kan de leerling hier zelf in spelen?

Deze studiedag kan ook gevolgd worden op 26 januari 2022. Voor aanmelden klik hier.

Inschrijven  

Bekijk andere studiedagen

Copyright © 2021

Door de site te blijven gebruiken, ga je akkoord met het gebruik van cookies. meer informatie

Deze site is standaard ingesteld op 'cookies toestaan", om je de beste mogelijke blader ervaring te geven. Als je deze site blijft gebruiken zonder je cookie instellingen te wijzigen, of als je klikt op "Accepteren" hieronder, dan geef je toestemming voor het gebruik van Cookies.

Sluiten