VO

Cursus: ‘Beter lezen, beter scoren bij mvt’

Leerlingen ervaren vaak een drempel bij het lezen van boekjes en teksten in de doeltaal. En dat terwijl het maken van ‘leeskilometers’ juist zo belangrijk is voor het ontwikkelen van de leesvaardigheid. En: als leerlingen leesvaardig zijn én weten hoe zij een examentekst moeten aanpakken, zijn de kansen om goed te scoren op het examen groter.

Op dag 1 (1-12-21) richten we ons met name op de motivatie voor het lezen, uitdagende (digitale) werkvormen voor onder- en bovenbouw, de doorlopende leerlijn en veel praktische informatie.

Op dag 2 (10-2-22) gaat het met name om het opzetten en uitvoeren van een motiverende examentraining.

Aan het eind van deze cursus weet je hoe je leerlingen met meer plezier kunt laten lezen, hoe je een goede doorlopende leerlijn kunt opzetten en je op een effectieve en motiverende manier invulling kunt geven aan de examentraining voor het centraal examen.

De cursus bestaat uit twee dagen. De dagen kunnen los van elkaar worden gevolgd.
Lees meer

Leerlingen ervaren vaak een drempel bij het lezen van boekjes en teksten in de doeltaal. En dat terwijl het maken van ‘leeskilometers’ juist zo belangrijk is voor het ontwikkelen van de leesvaardigheid. En: als leerlingen leesvaardig zijn én weten hoe zij een examentekst moeten aanpakken, zijn de kansen om goed te scoren op het examen groter.

Op dag 1 (1-12-21) richten we ons met name op de motivatie voor het lezen, uitdagende (digitale) werkvormen voor onder- en bovenbouw, de doorlopende leerlijn en veel praktische informatie.

Op dag 2 (10-2-22) gaat het met name om het opzetten en uitvoeren van een motiverende examentraining.

Aan het eind van deze cursus weet je hoe je leerlingen met meer plezier kunt laten lezen, hoe je een goede doorlopende leerlijn kunt opzetten en je op een effectieve en motiverende manier invulling kunt geven aan de examentraining voor het centraal examen.

De cursus bestaat uit twee dagen. De dagen kunnen los van elkaar worden gevolgd.

Programma dag 1:

  • Starter en Reflectie: wat doet een goede lezer?
  • Hoe motiveer je leerlingen voor lezen? Werken volgens het principe van de ‘De leespiramide’.
  • Hoe maak je een (doorlopende) leerlijn leesvaardigheid klas 1-6?
  • Aandacht voor het vergroten van de woordenschat bij leesvaardigheid: praktische werkvormen voor een doeltreffende aanpak.
  • Sandwich lezen: wat doe je voor, tijdens en na het lezen?
  • Een aantal alternatieve verwerkingsopdrachten bij het lezen

Programma dag 2:

  • Mogelijkheden en materialen om leerlingen in ‘de juiste stand’ te krijgen en te houden.
  • Instrumenten die docenten kunnen inzetten om de leerlingen inzicht te geven van de stand van zaken (en hiaten) aan het begin van de examentraining.
  • Aandacht voor verwerving examenvocabulaire: welke woorden laat je leren en welke niet? Hoe zorg je ervoor dat leerlingen zich eigenaar gaan voelen van de vocabulaireverwerving?
  • Materialen voor het trainen van specifieke examenvaardigheden (bv. stappenplannen bij het beantwoorden van meerkeuzevragen, tijdsplanning, leerstrategieën); niet alle leerlingen hebben dezelfde training nodig.
  • Werkvormen waarmee je een les zo kunt organiseren dat leerlingen in maatwerkgroepen aan de slag kunnen.
  • Alternatieve werkvormen bij het lezen van (examen)teksten;
  • Activerende didactiek en werkvormen zoals ‘het circuit’: we bespreken een aantal prikkelende alternatieve werkvormen voor het maken/bespreken examentekst met vragen.
  • Werkvormen voor het bespreken van gemaakte proefexamens: hoe ziet een effectieve bespreking van een examen eruit? Welke rol kan de leerling hier zelf in spelen?

 

 

Inschrijven  

Bekijk andere studiedagen

Copyright © 2021

Door de site te blijven gebruiken, ga je akkoord met het gebruik van cookies. meer informatie

Deze site is standaard ingesteld op 'cookies toestaan", om je de beste mogelijke blader ervaring te geven. Als je deze site blijft gebruiken zonder je cookie instellingen te wijzigen, of als je klikt op "Accepteren" hieronder, dan geef je toestemming voor het gebruik van Cookies.

Sluiten