Een moderne vreemde taal lijkt soms net een verkaveld stuk landbouwgrond. We werken steeds op een ander ‘landje’ en hopen of verwachten dan dat leerlingen de opgedane kennis en vaardigheden als vanzelf toepassen wanneer ze op een ander stukje grond aan het werk zijn. Dat die ‘transfer’ niet of nauwelijks plaatsvindt, weten we inmiddels ook. Tegelijkertijd ervaren docenten vaak dat ze te weinig tijd hebben om aan alle onderdelen van het vak recht te doen.
Het is daarom meer dan zinvol om samenhang aan te brengen in je lesprogramma, zodat je leerlingen uiteindelijk betere lezers, betere luisteraars, betere schrijvers én betere sprekers worden.
Een evenwichtig samengesteld curriculum vraagt om het maken van slimme keuzes. ‘Achterwaarts ontwerpen’ is hierbij een handige route. Als je leerdoelen, toetsing en (formatieve) lesactiviteiten goed op elkaar afstemt, zorgt dit doorgaans voor meer diepgang bij het leren. En als je bij het ontwerp uitgaat van samenhang tussen de taalvaardigheden dan vergroot je de kans op effectieve en voor de leerling betekenisvolle lessen.
Tijdens deze cursus bespreken we hoe je formatief handelen structureel kunt inbedden in je onderwijs en hoe je ervoor zorgt dat je leerlingen zicht krijgen op waar ze staan én de volgende stap gaan zetten in het leerproces. Aan de hand van een concreet MVT-voorbeeld laten we zien hoe je dit achterwaarts ontwerpproces kunt aanpakken en wat dit jou en je leerlingen oplevert. Aan het eind van de cursus heb je een eigen ontwerp uitgewerkt en heb je handvatten gekregen om dit plan in de eigen lespraktijk uit te voeren.
Een moderne vreemde taal lijkt soms net een verkaveld stuk landbouwgrond. We werken steeds op een ander ‘landje’ en hopen of verwachten dan dat leerlingen de opgedane kennis en vaardigheden als vanzelf toepassen wanneer ze op een ander stukje grond aan het werk zijn. Dat die ‘transfer’ niet of nauwelijks plaatsvindt, weten we inmiddels ook. Tegelijkertijd ervaren docenten vaak dat ze te weinig tijd hebben om aan alle onderdelen van het vak recht te doen.
Het is daarom meer dan zinvol om samenhang aan te brengen in je lesprogramma, zodat je leerlingen uiteindelijk betere lezers, betere luisteraars, betere schrijvers én betere sprekers worden.
Een evenwichtig samengesteld curriculum vraagt om het maken van slimme keuzes. ‘Achterwaarts ontwerpen’ is hierbij een handige route. Als je leerdoelen, toetsing en (formatieve) lesactiviteiten goed op elkaar afstemt, zorgt dit doorgaans voor meer diepgang bij het leren. En als je bij het ontwerp uitgaat van samenhang tussen de taalvaardigheden dan vergroot je de kans op effectieve en voor de leerling betekenisvolle lessen.
Tijdens deze cursus bespreken we hoe je formatief handelen structureel kunt inbedden in je onderwijs en hoe je ervoor zorgt dat je leerlingen zicht krijgen op waar ze staan én de volgende stap gaan zetten in het leerproces. Aan de hand van een concreet MVT-voorbeeld laten we zien hoe je dit achterwaarts ontwerpproces kunt aanpakken en wat dit jou en je leerlingen oplevert. Aan het eind van de cursus heb je een eigen ontwerp uitgewerkt en heb je handvatten gekregen om dit plan in de eigen lespraktijk uit te voeren.
Programma dag 1 (vrijdag 13 april, Aristo Utrecht)
Programma dag 2 (vrijdag 25 mei, online)
Programma dag 3 (donderdag 8 juni, Aristo Utrecht)
Als deelnemer krijg je de opdracht om in de periode tussen de cursusdagen je lessenserie uit te voeren in je eigen lespraktijk. Het is de bedoeling dat je een kort verslag en reflectie naar de trainers mailt voor tussentijdse feedback. Op donderdag 6 juli organiseren we een facultatieve online bijeenkomst. Mocht je aanvullende feedback nodig hebben, dan kun je hier met al je vragen terecht.
Door de site te blijven gebruiken, ga je akkoord met het gebruik van cookies. meer informatie
Deze site is standaard ingesteld op 'cookies toestaan", om je de beste mogelijke blader ervaring te geven. Als je deze site blijft gebruiken zonder je cookie instellingen te wijzigen, of als je klikt op "Accepteren" hieronder, dan geef je toestemming voor het gebruik van Cookies.