MBO

Cursus: ‘Taalbeleid in de praktijk’

De taalcoördinator zorgt samen met de schoolleiding voor de ontwikkeling en implementatie van het taalbeleid op jouw school. Dat begint vaak met het schrijven van een taalbeleidsplan. Daarin is vaak aandacht voor (het gebrek aan) lees- en schrijfvaardigheid. En dan begint het pas: welke acties ga je inzetten? Hoe zorg je ervoor dat de acties ook uitgevoerd worden? Aan het eind van de eerste dag heb je een concreet plan voor je eigen school en een overzicht van zinvolle acties om in te zetten.

In de eerste online sessie werk je het taalbeleidsplan van/voor je eigen school uit. Je ontvangt feedback van medecursisten en de trainer, zodat je plan verder aangescherpt wordt.

De tweede dag gaan we in op de kenmerken van Taalgericht Vakonderwijs en zie je voorbeelden hiervan bij de andere vakken. Ook gaan we verder in op het motiveren van leerlingen voor het lezen van (vak)teksten en de samenhang in schrijfopdrachten.

Tijdens de laatste online sessie presenteer je je taalbeleidsplan en oefenen we het gesprek met de schoolleiding en de collega die wel of juist niet enthousiast is.

Tijdens deze cursus besteden we aandacht aan:

  • Taken en verantwoordelijkheden van de taalcoördinator.
  • Het taalbeleidsplan en het activiteitenplan.
  • Taalgericht Vakonderwijs
  • Van DAT (dagelijkse taal) naar CAT (school- en vaktaal).
  • Achtergronden en onderzoek m.b.t. lezen.
  • Samenhang in de schrijfopdrachten (verslagen en werkstukken).

Deze cursus beslaat 6 dagdelen:

  • Maandag 23 januari van 9.30 – 16.00 uur (Aristo Utrecht)
  • Maandag 6 maart van 14.00 – 17.00 uur, online
  • Maandag 20 maart van 9.30 – 16.00 uur (Aristo Utrecht)
  • Maandag 3 april van 14.00 – 17.00 uur, online

De taalcoördinator zorgt samen met de schoolleiding voor de ontwikkeling en implementatie van het taalbeleid op jouw school. Dat begint vaak met het schrijven van een taalbeleidsplan. Daarin is vaak aandacht voor (het gebrek aan) lees- en schrijfvaardigheid. En dan begint het pas: welke acties ga je inzetten? Hoe zorg je ervoor dat de acties ook uitgevoerd worden? Aan het eind van de eerste dag heb je een concreet plan voor je eigen school en een overzicht van zinvolle acties om in te zetten.

In de eerste online sessie werk je het taalbeleidsplan van/voor je eigen school uit. Je ontvangt feedback van medecursisten en de trainer, zodat je plan verder aangescherpt wordt.

De tweede dag gaan we in op de kenmerken van Taalgericht Vakonderwijs en zie je voorbeelden hiervan bij de andere vakken. Ook gaan we verder in op het motiveren van leerlingen voor het lezen van (vak)teksten en de samenhang in schrijfopdrachten.

Tijdens de laatste online sessie presenteer je je taalbeleidsplan en oefenen we het gesprek met de schoolleiding en de collega die wel of juist niet enthousiast is.

Tijdens deze cursus besteden we aandacht aan:

  • Taken en verantwoordelijkheden van de taalcoördinator.
  • Het taalbeleidsplan en het activiteitenplan.
  • Taalgericht Vakonderwijs
  • Van DAT (dagelijkse taal) naar CAT (school- en vaktaal).
  • Achtergronden en onderzoek m.b.t. lezen.
  • Samenhang in de schrijfopdrachten (verslagen en werkstukken).

Deze cursus beslaat 6 dagdelen:

  • Maandag 23 januari van 9.30 – 16.00 uur (Aristo Utrecht)
  • Maandag 6 maart van 14.00 – 17.00 uur, online
  • Maandag 20 maart van 9.30 – 16.00 uur (Aristo Utrecht)
  • Maandag 3 april van 14.00 – 17.00 uur, online
Inschrijven  

Bekijk andere studiedagen

Copyright © 2022

Door de site te blijven gebruiken, ga je akkoord met het gebruik van cookies. meer informatie

Deze site is standaard ingesteld op 'cookies toestaan", om je de beste mogelijke blader ervaring te geven. Als je deze site blijft gebruiken zonder je cookie instellingen te wijzigen, of als je klikt op "Accepteren" hieronder, dan geef je toestemming voor het gebruik van Cookies.

Sluiten