Actueel

5 manieren om je leerlingen te motiveren voor de examentraining

Na de kerstvakantie gaan de meeste docenten in de examenklassen starten met hun examentraining. Voor zowel leerlingen als docenten zijn dat niet altijd de meest enerverende lessen. Toch kun je je leerlingen hiervoor prima motiveren als je weet aan welke touwtjes je kunt trekken. Hieronder vind je 5 manieren om je leerlingen te motiveren voor de examentraining.

  1. Leg de lat hoog
  2. Bedien leerlingen op maat
  3. Zorg dat er iets te kiezen valt
  4. Minder ‘teksten met vragen’
  5. Meer samenwerken

1.   Leg de lat hoog

Om je leerlingen te motiveren voor de examentraining moet je ervoor zorgen dat ze een prestatie willen gaan leveren voor jouw vak. Direct in de eerste les pols ik altijd wat leerlingen denken te gaan halen voor Nederlands. Het gesprek verloopt als volgt:

  • Ik: Wat ga jij halen voor je CE?
  • Leerling: Een 6,5
  • Ik: Oké, maar als je bij mij in de klas zit, verwacht ik dat je minstens gaat mikken op een 7,5 en dat kun jij ook echt halen. 

Het is een beetje bluf van mijn kant, want we weten allemaal dat het examen Nederlands vreselijk is en een 7,5 is echt een hoog cijfer. Tegelijkertijd spreek ik ook mijn vertrouwen uit en dat is zeker de eerste stap bij het motiveren van leerlingen in de examenklas. En als ik ga differentiëren in mijn examentraining dan doe ik dat bijvoorbeeld ook op het streefcijfer van de leerlingen, zodat de lat waar ze naar streven steeds in beeld blijft.

2.   Bedien leerlingen op maat

Om je leerlingen te motiveren voor de examentraining is het belangrijk dat leerlingen weten waar ze aan moeten werken. Een degelijke 0-meting is dus één van je eerste stappen. Vervolgens kunnen jouw leerlingen gaan werken aan de onderdelen waar ze nog niet zo hoog op scoorden of ze kunnen uitmuntend worden in de onderdelen waar ze al wel goed voor scoorden.

Stel dat je van de schoolleiding de opdracht hebt gekregen om de gemiddelde eindexamenresultaten op te krikken. Je kunt dan de zwakke lezers proberen hoger te laten scoren, maar vaak is veel gemakkelijker om de betere lezers nog beter te laten scoren. Het resultaat is hetzelfde: je CE-resultaten gaan omhoog.

3.   Zorg dat er iets te kiezen valt

Om je leerlingen te motiveren voor de examentraining is het belangrijk dat ze autonomie krijgen over hun leerproces. Als je zelf mag beslissen over wat je gaat doen, draagt dat enorm bij aan de motivatie. Dus bied je leerlingen keuzes. Waar wil je mee oefenen? Voor welke tekst kies je? Wil je samenwerken of werk je liever individueel? Werk je in het lokaal of daarbuiten? Werk je op papier of digitaal. Echt, geloof me, vaak is het al genoeg om twee keuzes te bieden, dus je hoeft jezelf niet over de  kop te werken om je leerlingen meer te motiveren.

4.   Minder ‘teksten met vragen’

Vanaf eind januari gaan alle vakken trainen voor het eindexamen. Stel je eens voor dat je in iedere les teksten moet lezen en vragen moet maken, want dat is de praktijk voor leerlingen. Ze lezen niet alleen teksten bij Nederlands of Duits, maar ook bij filosofie, biologie, scheikunde en aardrijkskunde en moeten daar dan steeds vragen bij maken. Dat is natuurlijk dodelijk saai.

Om je leerlingen te motiveren voor de examentraining is het dan ook belangrijk om verschillende soorten opdrachten te geven. Denk bijvoorbeeld aan de werkvorm ‘de leessandwich’ en geef je leerlingen bij een tekst een opdracht vooraf, een opdracht tijdens het lezen en een opdracht achteraf.  Ook door dit soort opdrachten worden leerlingen betere lezers. Het is dus niet altijd nodig om de examenvragen één op één over te nemen in je examentraining. Variatie is het sleutelwoord.

5.   Meer samenwerken

Als ik door een school loop en in alle lokalen zitten leerlingen in stilte individueel te werken, dan huilt mijn onderwijshart altijd een beetje. Leerlingen die op een goede en activerende manier samenwerken, leren zoveel meer! Dus geef leerlingen taken die ze samen moeten uitvoeren. Laat ze hun antwoorden vergelijken, laat ze uit een reeks antwoorden de beste kiezen, laat ze samen lezen of laat ze samen meerkeuzevragen bedenken bij een tekstgedeelte. Jouw leerlingen gaan praten over de examenopdrachten, waardoor er veel meer taal wordt geproduceerd en er ook veel meer verbindingen aangelegd worden in hun hersenen. Kortom: door deze interactie wordt er meer geleerd en het leren wordt er ook een stuk leuker van!

Behalve voor Nederlands zijn deze tips natuurlijk ook prima bruikbaar voor docenten MVT. Hopelijk kun je hiermee al aan de slag.

Meer weten?

Mocht je nu denken: ik wil dit jaar mijn examentraining anders en beter vormgeven, denk dan eens aan de cursussen die De Talengroep op dit gebied aanbiedt.

We bieden de cursus ‘Examentraining’ aan in januari 2023. Het is ook mogelijk om de cursus aan te passen aan de wensen van jouw sectie. Mocht dit je voorkeur hebben, neem dan gerust contact met ons op om de mogelijkheden door te spreken. Er is nog ruimte in december!

Cursus: Examentraining Nederlands m/h/v 16 januari 2023

Cursus: Examentraining Nederlands m/h/v 19 januari 2023

Cursus: Examentraining Nederlands mbo 13 januari 2023

Cursus: Examentraining MVT m/h/v 19 januari 2023

Cursus: Examentraining MVT mbo 24 januari 2023

Andere berichten

Copyright © 2022

Door de site te blijven gebruiken, ga je akkoord met het gebruik van cookies. meer informatie

Deze site is standaard ingesteld op 'cookies toestaan", om je de beste mogelijke blader ervaring te geven. Als je deze site blijft gebruiken zonder je cookie instellingen te wijzigen, of als je klikt op "Accepteren" hieronder, dan geef je toestemming voor het gebruik van Cookies.

Sluiten